Nieuwsbericht

Aan de slag met kwaliteit en impact: bekijk hier ons nieuwe aanbod

9 april 2024 | 4 minuten lezen

Op verschillende manieren stimuleren en ondersteunen we onze leden om met kwaliteit en impact aan de slag te gaan. Dat doen we niet alleen met sessies en trainingen over het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk, maar ook met verdiepingssessies over uiteenlopende onderwerpen. En we helpen bij de dialoog met jouw gemeente. Ben je benieuwd wat er allemaal op de agenda staat komende periode? Lees hieronder wat we in het tweede kwartaal aanbieden.


Trainingen kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk
Steeds meer leden zijn enthousiast over het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk. Maar, soms is het ook lastig om de eerste stap naar certificering te zetten. Om je daarbij te helpen organiseren we verschillende bijeenkomsten.

Introductiebijeenkomst
Is het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk nieuw voor jouw organisatie en wil je meer weten over het label? Of heb je meer informatie nodig om een besluit te kunnen nemen? Meld je dan aan voor de eerstvolgende online introductiebijeenkomst Kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk op dinsdag 4 juni a.s.

Zelfevaluatie
Wil je starten met certificering maar weet je nog niet goed hoe? Een belangrijke eerste stap in het certificeringstraject is het invullen van de zelfevaluatie. Die geeft je inzicht in hoe je als organisatie op dit moment al voldoet aan de normen die aan bod komen tijdens de toetsing. Bij het invullen van de zelfevaluatie blijkt vaak dat je al veel zaken goed op orde hebt. In de Workshop invullen zelfevaluatie Kwaliteitslabel word je als deelnemer door certificerende instelling CIIO bij de hand genomen en ga je met een ingevulde zelfevaluatie naar huis. Meld je aan voor de workshop op donderdag 16 mei (fysiek, beperkt aantal plekken beschikbaar!).

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over het kwaliteitslabel Sterk Sociaal Werk? Kijk dan ook eens hier of neem contact op met Loes Kalter via e-mail of tel. (06) 2935 5329.
 

Verdiepingssessie beroepscode
Herken je dit dilemma?

'De gemeente waar ik werk wil voor de financiering van de hulp informatie over de inhoud van de hulpverlening. Bewoners hebben aangegeven dat de gemeente niets van hun problemen mag weten. Wat kan ik doen?'

Of deze: 'Een jongere heeft zich zelfstandig bij mij gemeld met depressieve klachten en ik heb er een raar gevoel bij. Mogelijk gaat het om suïcidale neigingen. Hij wil echter niet dat zijn ouders op de hoogte worden gebracht. Mag ik verkennende gesprekken met hem starten?'

Je kunt ze in de praktijk tegenkomen of misschien is dat al wel eens gebeurd. Dan kan het best zijn dat je er zelf of met je collega’s niet goed uitkomt. De Verdiepingssessie beroepscode kan helpen bij het maken van afwegingen bij dit soort dilemma’s.

De beroepscode is namelijk geen verzameling regels. Het zijn overwegingen die je helpen om je handelen vorm te geven. Aan bod bij deze training komt o.a. hoe je de beroepscode kan laten leven onder medewerkers: hoe zorg je ervoor dat medewerkers ruimte maken en houden om te reflecteren over hun professionele autonomie?

Jurja Steenmeijer, sociaal werker en ethicus, begeleidt deze sessie. Zij heeft zowel de Beroepscode voor professionals in de branche sociaal werk als de Beroepscode voor de sociaal werker (in alle branches) samengesteld. Als beleidsadviseur bij de BPSW is één van haar aandachtsgebieden dan ook beroepsethiek. Jurja: “Het is belangrijk om die ethische spier voortdurend te oefenen. Zo leer je samen betere beslissingen te nemen.”

Voor wie?
De bijeenkomst is gericht op medewerkers die zich binnen de organisatie bezighouden met kwaliteit en kwaliteitsonderwerpen. Zij kunnen de opgedane kennis en inzichten weer overdragen aan andere professionals binnen de organisatie.

Schrijf je snel in voor de online sessie op dinsdag 21 mei a.s., van 9:30 uur tot 11:00 uur.


In dialoog met jouw gemeente over impact en kwaliteit
Afgelopen jaar konden we vanuit het programma Beter Aanbesteden verschillende leden faciliteren in de dialoog met hun gemeente over kwaliteit, impact en de maatschappelijke opgave. Ook dit jaar willen we, tegen een onkostenvergoeding, leden deze mogelijkheid bieden.  

De dialogen gaven de deelnemende gemeenten en sociaalwerkorganisaties een nieuwe kijk op de onderlinge samenwerking. Voor beide partijen leverde het concrete inzichten op, over bijvoorbeeld de rolverdeling, de ruis in de onderlinge communicatie en daarmee onduidelijkheid voor bewoners. En het gaf helderheid over wat beide partijen van elkaar nodig hebben om goede partners te kunnen zijn, met een zo groot mogelijke impact voor bewoners.

Uit deze dialogen is de inspiratiegids Succesvol partnerschap voortgekomen, die zowel gemeenten als sociaalwerkorganisaties helpt om, als gelijkwaardige medespeler, het goede gesprek met elkaar aan te gaan.

Staat jouw gemeente aan de vooravond van een nieuwe aanbesteding? Lopen de subsidieafspraken met jouw opdrachtgever binnenkort af? Of zijn er nog veel onduidelijkheden over wederzijdse verwachtingen? Dan kan een vruchtbare dialoog ondersteuning bieden.

We kunnen je helpen bij het gesprek met je gemeente om te komen tot een heldere opdracht, met kwaliteit en impact van sociaal werk.

Wil je meer weten over de aanpak en de onkostenvergoeding? Neem dan contact op met adviseur Eva Bos, ebos@sociaalwerk.nl.

De inspiratiegids Succesvol partnerschap kun je hier downloaden.