Themaoverzicht

Markt, Strategie & Innovatie

Ondernemerschap

Sociaal Werk Nederland is constant gespitst op veranderingen in de markt. Marktontwikkelingen signaleren, inzichtelijk maken en de strategische implicaties of mogelijke scenario’s benoemen: zo ondersteunen we onze leden bij het maken van hun (lokale) strategische keuzes. Ook ontwikkelen we doe-het-zelfinstrumenten die leden helpen bij het maken van marktanalyses. Innovatie, positionering en profilering zijn andere belangrijke thema’s. Samen met onze leden zetten we innovatietrajecten op en ontwikkelen we positionpapers die bijdragen aan versterking en profilering van de branche.

Nieuwsbericht

Nu aanmelden Transformatie Trofee ; winnaar van vorig jaar: 'Trofee heeft onze methode beslist duurzamer gemaakt'

Op 1 oktober 2019 geplaatst door

Op 27 november a.s. wordt de tweede Transformatie Trofee uitgereikt. Meedoen kan  nog. Alle informatie daarover vind je op de website van Sociaal Werk Nederland. Aanmelden kan tot vrijdag 1 november 2019.

De Voor Elkaarteams in Roosendaal waren de grote winnaar bij de allereerste editie van de Transformatieprijs. Sociaal Werk Nederland heeft die prijs vorig jaar in het leven geroepen om een baanbrekend sociaalwerkinitiatief met geld en extra begeleiding een stap verder te brengen. De Voor-elkaar-teams zijn ontstaan toen een groep bewoners een kerstmaaltijd voor eenzame mensen in de wijk organiseerde. Daarover was iedereen zo enthousiast dat het eerste Voor-elkaar-team een feit was.

Chapeau
Jurylid Sjef van der Klein (Sociaal Werker van het Jaar 2018) zei daarover bij de uitreiking: ‘Dit is bouwen aan sociale wijken samen met bewoners, zoals het ooit bedoeld is. Sociaal werkers zijn netwerkers. Het resultaat van de Voor Elkaarteams getuigt van een enorm bereik. Dat heb ik nog nergens anders gezien. Chapeau daarvoor.’

Ondertussen zijn we een jaar verder. Lynn van Oers nu: ‘Sowieso was het zinvol om mee te doen. Het dwingt je ertoe nog eens goed te kijken naar de methode of de activiteit die je wilt voordragen. Wat doe je nu precies? Wat is er anders aan? Waarom werkt het? Dus ook als je niet in de prijzen valt is dat voorwerk zinvol.’
Dat ze uiteindelijk met de cheque, de trofee en het begeleidingsaanbod van Movisie aan de haal gingen was natuurlijk de kers én de slagroom op de taart. ‘Want stiekem wil je natuurlijk ook graag winnen. Het is ontzettend fijn als je werk zo gewaardeerd wordt. Dat overheerste: “we doen toch wel iets heel bijzonders met z’n allen”’.

Verhalenboek en methodebeschrijving
De cheque van € 5.000 ligt nog in de kluis. Lynn van Oers: ‘Met het geld gaan we een verhalenbundel ontwikkelen, zodat we de successen die we behalen ook echt kunnen delen. Die verhalen halen we op bij vrijwilligers en professionals maar ook bij bewoners zelf.’

Het begeleidingstraject loopt nog. ‘We hebben samen met Movisie eerst goed gekeken wat ze ons konden bieden. Uiteindelijk hebben we besloten dat we aan de slag gaan met een gedegen beschrijving van onze aanpak, zodat we die verder kunnen uitrollen; binnen onze eigen organisatie maar wellicht ook bij andere gemeenten. We hadden een soort handboek, maar in de praktijk volgt toch ieder team zijn eigen lijn. Dat geeft niet, maar we gaan nu onder leiding van Movisie kijken wat de overeenkomsten daarin zijn en wat de gemeenschappelijke succesfactoren. Wat doe je anders, waaróm doe je het anders? Wie bereik je wél, wie nog niet?’

Publiciteit zorgt voor bekendheid
Als onderdeel van het begeleidingstraject is er inmiddels een bijeenkomst geweest met de professionals en vrijwilligers van alle team. ‘Sommige teams werken met een vragenlijst om te kijken hoe het met buurtbewoners gaat. Onder andere die van positieve gezondheid en die van de creatieve collecte; die laatste gaat vooral over talentontwikkeling en het verbinden van vraag en aanbod. Nog niet iedereen kende de creatieve collecte, dus die uitwisseling was heel nuttig.’
Ook de gemeente Roosendaal was blij met de prijs en de nationale erkenning voor de WijZijn Traverse Groep. ‘De wethouder heeft de vrijwilligers gefeliciteerd en iedereen getrakteerd op een gebakje. Bovendien helpt de publiciteit voor de lokale bekendheid. De partners in de wijken weten ons nu echt te vinden.’

Een aanrader dus, meedoen met de Transformatie Trofee? ‘Absoluut. Want kijk: bepaalde dingen zijn voor jezelf vaste prik; zo werken wij gewoon. Maar voor anderen is dat soms helemaal niet zo gewoon. Dus met jouw aanpak kun je anderen inspireren en tegelijkertijd helpt het je om nog eens met een frisse blik te kijken naar wat je dagelijks doet. En het helpt je om dat te verpakken in een helder verhaal van maximaal drie minuten, want zolang duurt de pitch in de finaleronde. En ook daarvan heb je naderhand nog plezier: dat je ook iemand die er nog nooit van gehoord heeft kort en krachtig kunt uitleggen waar je methode om draait.’

Meedoen? Graag!
Op 27 november a.s. wordt de tweede Transformatie Trofee uitgereikt. Meedoen kan  nog. Alle informatie daarover vind je op de website van Sociaal Werk Nederland. Aanmelden kan tot vrijdag 1 november 2019.

Bron: Sociaal Werk Nederland
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten