Blog

VERBINDING HERSTELD

Deze spannende tijd aanwenden om schoon schip te maken en je organisatie her uit te vinden? Blijf even 'binnen' om je af te vragen: waar sta ik voor en waar geloof ik in?
31 maart 2020 | 1 minuut lezen

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat ik het boek ‘Hoera, een recessie’ las. Een slechte, spannende tijd is een kans om je organisatie her uit te vinden, was de moraal van het boek. Slechts 15% van de beschikbare tijd van organisaties wordt besteed aan het genereren van waarde voor de klant. Het voordeel van een slechte tijd is dat je schoon schip kunt maken, je medewerkers kunt motiveren om goede ideeën aan te dragen en je klant kunt betrekken bij de ontwikkeling van je diensten.

Het is slechts één van de brillen waardoor je naar de corona crisis kunt kijken. Stel dat je die bril even op houdt, wat zie je dan? En, minstens zo interessant: hoe verklaar je wat je ziet?

De crisis heeft enorme impact en resulteert in veel verhalen die raken. Mensen die het in de laatste momenten van hun leven zonder dierbaren moeten doen. Daklozen die niet thuis kunnen blijven. Bewoners van een zorginstelling die opgevrolijkt worden door een tweetal muzikanten en luidkeels Nederlandse liedjes meezingen. Zulke verhalen maken (volgens mij) dat we onszelf andere vragen gaan stellen: “waar zijn we ook al weer van?” Ze maken dat we ‘herbronnen’, opnieuw in verbinding komen met onderliggende waarden en overtuigingen. ‘Hier sta ik voor’ en ‘hier geloof ik in“.

Die verbinding met onze onzichtbare (binnen)kant is in de hectiek van de afgelopen jaren wat verloren gegaan. Daarmee zijn organisaties en medewerkers misschien hun kompas voor handelen kwijt geraakt. Dat kompas wordt nu hervonden, de verbinding tussen onzichtbare (binnen)kant en zichtbare (buiten)kant is hersteld. Mensen handelen vanuit hun hart en doen dingen die ècht waarde toevoegen aan welzijn en kwaliteit van leven van kwetsbare groepen.

 

Wat zou het mooi zijn als deze verbinding duurzaam is. Als het herontdekte kompas voor handelen maakt dat organisaties zichzelf heruitvinden. Dit is onze impact en hier mag je ons op afrekenen. Dit is waar wij in geloven en dit is het geheim van onze aanpak (werkzame mechanismen). Hieruit bestaat ons vakmanschap en onze meest essentiële expertise.  Moeilijk is dat niet. De sleutel zit in al die mooie verhalen van solidariteit en betrokkenheid die nu de ronde doen.

Nieuwsgierig? Als storytelling specialist help ik je graag op verhaal, mail: riemie@enerrgy.nl