Themaoverzicht

Kwaliteit

Kwaliteit & Professionalisering

Sociaalwerkorganisaties willen een sterke positie in het nieuwe sociaal domein. Daarvoor moet de sociaal werker zichtbaar zijn, net als de kwaliteit en de meerwaarde van het sociaal werk. Voor de individuele burger, de financier én de maatschappij. Daarom herijken we de manier waarop we kwaliteit en professionalisering vormgeven. We zoeken kernelementen die écht iets zeggen over de kwaliteit. We vertellen een eigen verhaal, met oog voor de context van sociaal werk: nieuwe wetgeving, decentralisaties, bezuinigingen en marktwerking vragen nadrukkelijk om samenwerking, concurrentie en verantwoording.
We gaan terug naar de bedoeling: steeds nagaan of je de juiste dingen doet, op de juiste manier en met de juiste resultaten.
Lees over de commissie Kwaliteit en Professionalisering. Suggesties? Laat het weten aan Marije van der Meij of Edwin Luttik.

Nieuwsbericht

Toezicht: reflectie boven regeldrift

Op 11 november 2014 geplaatst door

PUBLICATIE BOEK  ‘REFLECTIE & GOVERNANCE’  ALS AANVULLING OP REGELDRIFT OVERHEID

 

“De Parlementaire Enquêtecommissie Woningcorporaties benoemt menselijk gedrag en gebrekkige governance als twee van de vier oorzaken van het falen, maar zij beschrijft niet hoe de semipublieke sector dit moet aanpakken.” Dat zegt Theo Stubbé, begeleider van commissarissen, in zijn zojuist verschenen boek ‘Reflectie & Governance’. Hierin pleit de auteur voor permanente reflectie als de meest duurzame manier om bestuur en toezicht te verbeteren. 

Het boek ‘Reflectie & Governance’ begint met de beschrijving van de transformatie van Nederland, die maakt dat Nederland zo boos is over de affaires zoals IN Holland, Philadelphia en Rochdale. De politiek is het zat en wil deze verontwaardiging afstoppen met ferme maatregelen. In het rapport van de Enquêtecommissie van 30 oktober gaan 16 van de 18 aanbevelingen over nieuwe of aangescherpte regels. Iedereen weet echter dat meer regels leidt tot apathie en een zoektocht naar de mazen in de wet.

Stubbé beschrijft dat het verbeteren van gedrag afhangt van het leiderschap, de top van de organisatie die het goede gedrag voorleeft. De auteur trekt de analogie met het onderwerp veiligheid in de chemische industrie. “Het zal ergens in 1996 zijn geweest” zo begint  Stubbé een anekdote over een training veiligheid bij DSM, “dat de toenmalige CEO van DSM een introductie kwam houden ….. en hij schreef aan het einde van zijn verhaal zijn gsm-nummer (gsm was toen nog heel bijzonder) op een flapover met de woorden: “als iemand in deze zaal denkt dat hij niet de gehele twee dagen training bij hoeft te wonen, dan kan hij dat met mij bespreken op dit nummer.”

De auteur beschrijft negen bouwstenen voor een goede zelfevaluatie van een Raad van Commissarissen en het laatste hoofdstuk geeft concrete handvatten voor zelfreflectie en evaluatie met hulp van anderen (feedback). Permanente reflectie is een houding, een gedrag, dat maakt dat bestuur en toezicht minder gauw in de valkuil van vooroordelen en groepsdenken vallen.

 

Verkrijgbaarheid  ‘Reflectie & Governance’                                     

Het boek is te bestellen via www.mijnmanagementboek.nl  en via de
reguliere (internet) boekhandel. 118 blz., € 12,16 - ISBN 9789462544758.

Het boek is ook gratis te lezen en te printen, als je op een van de twee links klikt.

Klik hier voor andere publicaties, zoals de recente nieuwsbrief over de Parlementaire Enquête.

Bron: Theo Stubbé
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Organisatie: Sociaal Werk Nederland
Functie: Adviseur Kwaliteit
Ik wil delen
Home
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten