Nieuwsbericht

Online hulp: een reflex in coronacrisis of methodisch handelen?

8 april 2020 | 2 minuten lezen

Van sociaal professionals wordt in de coronacrisis gevraagd om hun werkwijze heel snel aan te passen: anderhalve meter afstand houden van cliënten en meer online contact. ‘Het is bewonderingswaardig hoe snel professionals schakelen’, zegt lector Christa Nieuwboer. Zij doet al ruim 20 jaar onderzoek naar vormen en implementatie van sociale technologieën en online hulpverlening.

Als lector is Nieuwboer ook coördinator van de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Avans, waar dit onderwerp sinds begin 2020 de focus van lerende netwerken vormt. Sociale technologie en online hulpverlening worden nu extra van sociaal professionals gevraagd. ‘Een implementatieproces is een leerproces. Sociaal professionals worden nu gedwongen heel erg snel te leren. Professionals lijken de technische aspecten van online hulpverlening na drie weken al redelijk onder de knie te hebben. Het is nu tijd om na te denken hoe je methodisch hulpverleent via verschillende kanalen.’ Nieuwboer herkent een tweetal reflexen waar sociaal professionals mogelijk in kunnen schieten en schetst wat er nodig is om dat te voorkomen.

Reflex: ‘Alleen nog maar online’
Christa Nieuwboer ziet in het sociaal werk dat professionals de afgelopen twee weken de neiging hadden om door te slaan in alleen maar online hulp verlenen. ‘Het leek er even op dat die professionals dachten: “Ik moet afstand houden, dus ik kan niet meer op bezoek of geen spreekuur meer houden”. Maar dat heeft het RIVM nooit gezegd. Het sociaal werk is terecht als één van de cruciale beroepen aangewezen en dus mogen professionals nog op huisbezoek, natuurlijk met in achtneming van de maatregelen.’ Zij is het dan ook eens met Bauke Koekkoek, lector Onbegrepen gedrag, Zorg en Samenleving bij de HAN. Op Zorg+Welzijn roept hij professionals op om toch gewoon face-to-face contact te hebben. Christa Nieuwboer: ‘Je moet afwegen bij welke groep het nu goed is om online hulp te verlenen, en welke groepen juist nu extra baat hebben bij face-to-face contact.’

Preventief werken nodig
Nieuwboer geeft aan dat het ook nu in deze crisistijd nodig is om alle kanalen op te houden. ‘Preventief werken is nu nodig, voor mensen die in nieuwe levensomstandigheden komen. Door de veranderde en wellicht meer stressvolle situatie door corona kunnen dieperliggende angsten of kwetsbaarheden boven komen. Algemene internettips tegen stress helpen dan niet altijd voldoende. Online ondersteunen vergt een methodische en veilige aanpak. Een voorbeeld van snelle actie is de online Jeugdzorg in Friesland, waar ze voor een hele regio hebben geregeld dat online hulp op uniforme manier mogelijk is gemaakt voor hulpverleners en inwoners. Dat is mooi, want dan wordt snel duidelijk hoe en waar mensen terecht kunnen met hun vragen. En het gebeurt op een veilige manier.’

Nieuwboer pleit er dan ook voor om door te zetten in de ontwikkeling. ‘Het vraagt tijd, investering en deskundigheidsbevordering om het methodisch online handelen onder de knie te krijgen.
Lees het hele interview met Christa Nieuwboer hier op de website van Movisie.