Themaoverzicht

Sociale Basis & Preventie

Hoofdthema's

Sociaal werk in de wijken en buurten wordt steeds belangrijker. Door de decentralisaties in het sociaal domein (AWBZ, jeugd en participatie) zijn verantwoordelijkheden en financiën van het Rijk naar de gemeenten gegaan. Dat betekent: grote veranderingen! Transformatie!

80% van de demente ouderen woont nu nog zelfstandig thuis. Ggz-cliënten komen in de wijken wonen. Maar ook licht verstandelijk gehandicapten. In de buurt moeten zij dus goede, laagdrempelige ondersteuning kunnen vinden om hun welzijn op peil te houden.

Voor een Sterke Sociale Basis is samenwerking cruciaal: tussen sociaal werkers, andere sociale en medische professionals, vrijwilligers, gemeente en bewoners. Want ondertusen gaan ook de gewone problemen door: armoede en schulden, huiselijk geweld, opvoedingsproblemen, echtsheidingen, vereenzaming. Veel statushouders moeten integreren.

Sociaal werkers werken nu meer samen met bewoners, in wijkteams, met vrijwilligers en ervaringsdeskundigen. De sociale basis maken we samen. Professionals, gemeente, bewoners.

Het stelsel is al in 2007 veranderd (transitie) met de introductie van de Wmo. De inhoudelijke veranderingen in werkprocessen zijn nog in volle gang (De Kanteling en Welzijn Nieuwe Stijl). Het is belangrijk om na de transitie onverminderd door te gaan met die transformatie.

Nieuwsbericht

Maak kennis met chatbots, en kijk of jij ermee zou werken

Op 13 oktober 2020 geplaatst door

Praat jij wel eens met een robot of ai? Steeds meer mensen doen dat. Hi siri of hey google zijn steeds normaler. Maar ook steeds meer mensen hebben echt een gesprek met een robot. Met hulp van een chatbot kunnen ze zelfstandiger leven of zijn ze minder eenzaam. De ene keer is het een robotmannetje, dan weer een bloempot of juist een abstract object.

Bij de iXbites van 2 november gaan we met professionals uit de praktijk, onderzoekers en studenten dieper in op de mogelijkheden van chatbots en maak je kennis met verschillende vormen van chatbots en hoe ze mensen helpen.

Chatbots bij ’s Heeren Loo
Het eerste uur brengen we een virtueel bezoek aan het innovatielab van ‘s Heeren Loo. Johan Elbers leidt ons rond door het lab en vertelt ons samen met cliënten wat ze doen in hun innovatielab. Cliënten van ‘s Heeren Loo kunnen in het innovatielab ontdekken hoe technologie hun kan helpen. Soms gaat het om een VR-toepassing waardoor je kunt zwemmen met dolfijnen, soms gaat het erom dat mensen kunnen ontspannen of het gaat het er om hoe je meer regie op je eigen leven kunt krijgen. Voor Johan is de individuele vraag van een cliënt altijd de reden om een onderzoek te starten.

Er wordt door de maatschappij steeds meer een beroep gedaan op de zelfstandigheid van mensen. Ze moeten de regie kunnen pakken en zelfredzaam zijn. Samen met cliënten en vertegenwoordigers van google doet Johan onderzoek hoe een google nest hierbij kan helpen. In iXbites gaan we met Johan en een cliënt hierover in gesprek.

Kletsbot tegen eenzaamheid
Het tweede uur presenteert de ontwikkelgroep rondom de inzet van de Kletsbot hun ideeën en onderzoek. Ondernemer Hans Jansen vertelt over zijn idee voor de Kletsbot. De Kletsbot is een empathische chatbot voor ouderen die zich thuis eenzaam voelen. Het apparaat biedt een actief luisterend oor en nodigt uit tot het voeren van gesprekken. De chatbot kan een hulpvraag herkennen en professionals voorzien van een extra middel voor preventie.

HAN-lector René Bakker deed samen met studenten van de Academie Gezondheid en vitaliteit een Wizard-of-Ozz-onderzoek. Wat is dat dan? Je hoort het in iXbites.
Doel van dit onderzoek was om goed zicht te krijgen op de vragen: wat is het effect van de chatbot op het gevoel van eenzaamheid van ouderen, wat verwachten zij er van en hoe is hun waardering? De ontwikkelgroep is nu in de fase dat studenten ontwerpen hebben gemaakt voor het design van de kletsbot. Hoe moet die er uit zien? Is het een robotpop of misschien een plant? En welke eisen heb je dan aan een kletsbot. Staat hij altijd aan? Een interessant ontwerpproces waar we als deelnemers een bijdrage aan kunnen leveren.

In de volgende fase worden prototypes gemaakt waar weer onderzoek mee kan worden gedaan. De ontwikkelgroep verbreedt het onderzoek ook naar andere doelgroepen.

Doe mee!
Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een chatbot? Wil je zelf in de toekomst actief meedoen aan het onderzoek van de kletsbot? Of wil je juist aan de slag met en vraag van een cliënt van ’ s Heeren Loo? Of ben je nieuwsgierig hoe jouw (toekomstige) cliënten een chatbot kunnen gebruiken? Doe dan mee met iXbites.

Maandag 2 november van 15-17 uur in Ms Teams.
Je kunt je aanmelden via onze site, hier.   

Na aanmelding ontvang je van ons een link en aanvullende informatie.

Het iXperium/CoE draagt bij aan onderwijs waarin de digitale technologie beter wordt benut voor effectiever, op maat gesneden onderwijs. We agenderen ict-geletterdheid van leerlingen en studenten om iedereen gelijke kansen in de samenleving te bieden. Samen bouwen we aan onderwijs met ict.

Bron: iXperium
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Corona
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten