Themaoverzicht

Sociale Basis & Preventie

Hoofdthema's

Sociaal werk in de wijken en buurten wordt steeds belangrijker. Door de decentralisaties in het sociaal domein (AWBZ, jeugd en participatie) zijn verantwoordelijkheden en financiën van het Rijk naar de gemeenten gegaan. Dat betekent: grote veranderingen! Transformatie!

80% van de demente ouderen woont nu nog zelfstandig thuis. Ggz-cliënten komen in de wijken wonen. Maar ook licht verstandelijk gehandicapten. In de buurt moeten zij dus goede, laagdrempelige ondersteuning kunnen vinden om hun welzijn op peil te houden.

Voor een Sterke Sociale Basis is samenwerking cruciaal: tussen sociaal werkers, andere sociale en medische professionals, vrijwilligers, gemeente en bewoners. Want ondertusen gaan ook de gewone problemen door: armoede en schulden, huiselijk geweld, opvoedingsproblemen, echtsheidingen, vereenzaming. Veel statushouders moeten integreren.

Sociaal werkers werken nu meer samen met bewoners, in wijkteams, met vrijwilligers en ervaringsdeskundigen. De sociale basis maken we samen. Professionals, gemeente, bewoners.

Het stelsel is al in 2007 veranderd (transitie) met de introductie van de Wmo. De inhoudelijke veranderingen in werkprocessen zijn nog in volle gang (De Kanteling en Welzijn Nieuwe Stijl). Het is belangrijk om na de transitie onverminderd door te gaan met die transformatie.

Activiteit

Workshop Business case Plus: werken met de Value Game.

28 juni
Locatie: adres komt later
Tijd: 13:00 tot 17:00
Type: Seminar

Wil je echt weten wat de (toegevoegde) waarde van Welzijn op Recept is voor de klant (patiënt/cliënt/inwoner)? En vind je het leuk om dit zelf te onderzoeken?

Kom dan naar deze workshop waarin we op basis van de technieken van de “value game” heel praktisch aan de slag gaan met Welzijn op Recept.
De Value Game is een soort “kaartspel” waarin je samen met de doelgroep gaat bepalen welke waarde zij geven aan bepaalde producten of diensten. Denk hierbij aan een televisie, een vakantie naar Spanje, een boodschappentas vol met boodschappen, een mobiele telefoon etc. Deze kaarten worden dan in volgorde gelegd van belangrijkheid voor de doelgroep, van minst belangrijk naar meest belangrijk. Vanzelf komt dan het gesprek op “need to have” versus “nice to have”.

En dan tenslotte heb je de kaart Welzijn op Recept en wordt die toegevoegd aan de  van kaarten die er al liggen. Zo kun je relatief eenvoudig de waarde van Welzijn op Recept voor deze doelgroep bepalen.
Omdat het kaarten met plaatjes zijn is deze methode geschikt voor alle doelgroepen ook bijvoorbeeld mensen die een andere taal spreken of laaggeletterd zijn. En natuurlijk kun je eenvoudig Welzijn op Recept vervangen door een ander product of dienst die je zelf levert of wilt gaan leveren.

Zo simpel als het lijkt, is het niet en dus is het goed om voordat je hiermee zelf aan de slag gaat deze workshop te volgen. Tijdens deze workshop krijg je eerst theoretische informatie over de value game en gaan we daarna heel praktisch aan de slag met elkaar met de kaarten van de value game en Welzijn op Recept. Een basisset kaarten/plaatjes voor kaarten die je vervolgens zelf tot jouw basisset voor jouw value game kunt maken, krijg je na afloop van de workshop mee.

Deze workshop wordt gegeven door Peter Scholten. Peter heeft veel ervaring met deze methode in binnen- en buitenland. Wil je vervolgens echt aan de slag heeft Peter Scholten nog een maatwerk begeleidingsvoorstel voor je aan het einde van de workshop.

Praktische informatie
Datum: 28 Juni 2019
Tijd:  13:00-17:00 uur
Locatie: Stadsplein 1-C, 3431 LZ , Nieuwegein
Prijs: 150 euro, inclusief materialen per persoon
Aantal personen: 10-16 personen


Inschrijven

Trefwoorden: welzijn recept, workshop
Geplaatst door:
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Corona
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten