Blog

Volgend jaar om deze tijd

15 maart 2017: twee keer stemmen op één dag, wat een weelde. En een van die twee verkiezingen leverde al voor zessen een duidelijke winnaar op: Mariska Overgaag van Kwadraad in Zoetermeer werd verkozen tot sociaal werker van het jaar 2017. Een mooie opste
23 maart 2017 | 2 minuten lezen

15 maart 2017: twee keer stemmen op één dag, wat een weelde. En een van die twee verkiezingen leverde al voor zessen een duidelijke winnaar op: Mariska Overgaag van Kwadraad in Zoetermeer werd verkozen tot sociaal werker van het jaar 2017. Een mooie opsteker voor haar, maar ook voor de hele branche. Lef loont, stelde ze heel terecht in haar dankwoord, ‘buiten de lijntjes kleuren werpt vruchten af.’

Sowieso was het een vruchtbare Dag van het Sociaal Werk. Neem alleen al de intekenlijst: zeker 50% van de deelnemers meldde zich aan als sociaal werker. Die beroepsnaam is dus al behoorlijk geland.
In de avonduren hadden we als Sociaal Werk Nederland nog een vervolgsessie, samen met Verdiwel, de beroepsvereniging waarmee we de banden verder hebben aangehaald gezien onze gemeenschappelijke belangen. Want natuurlijk zijn deze Tweede Kamerverkiezingen belangrijk. Daarom maakten we ook een veelgeraadpleegd overzicht van partijstandpunten over het sociaal domein. En daarom hebben we samen met ContourdeTwern een enerverend jongerendebat opgetuigd, en met de Jeugdpoortpartners een verkiezingsdebat.
Maar feitelijk zijn voor ons de Gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 nog veel spannender. Die hebben immers consequenties voor de lokale uitvoering van de transformatie. Voor de inhoudelijke keuzes van gemeenten. Voor de financiering van het werk dat we doen voor burgers.
Dat betekent nogal wat. In augustus gaan politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s schrijven. Ruim voor die tijd moeten we hen dus nog eens haarfijn laten zien wat we doen. Waarom we voor gemeenten de ideale partner zijn. Hoe gaan we hen laten merken dat ze niet om ons heen kunnen?
Erik Schoppen (lector brand & design management, gedragspsychologie en neuroscience aan de Hanzehogeschool) zette ons op het juiste spoor. Want we zeggen al wel een tijdje Sociaal Werk is een sterk merk, maar hoe maak je dat waar? Niet alleen door slimme logo’s en slogans, zei hij, maar vooral door gestaag bouwen aan betrouwbaarheid. Dat is de kern van “branding”. Wat dat betreft vindt hij ons nieuwe Kwaliteitslabel een uitstekende stap. Ook de nieuwe trainingen Intercollegiaal toetsen dragen daaraan bij. Het helpt om de waarde van ons werk te onderstrepen.
Punt twee: storytelling. Niets nieuws, maar we doen het nog veel te weinig, zei storycoach Mieke Bouma. Toch maakt een goed verhaal minstens zo veel indruk als facts en figures. Neem de verhalen over succesvolle interventies die ik hoor tijdens onze werkbezoeken. Van trotse bestuurders en van sociaal werkers zelf. Die trots, die voldoening moeten we mobiliseren in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals Mariska al zei: ‘Veel sociaal werkers hebben zoveel in hun mars. Zoveel ideeën, zoveel durf. Ik denk dat ze daar meer mee moeten doen.’ Helemaal mee eens!
En daar kunnen we als branche niet vroeg genoeg mee beginnen. Voor je het weet is het weer maart.

Lex Staal