Nieuwsbericht

Sociale technologie en de kunst van het verleiden

Chris Bos
22 mei 2018 | 1 minuut lezen

"‘Een mobiele telefoon? Nergens voor nodig. Ze sturen maar een brief. En ik moet er niet aan denken om altijd en overal bereikbaar te zijn!’
Zo dachten in 1999 nog heel wat mensen over mobiel bellen. Binnen twintig jaar is dat totaal veranderd. Wie belt er nu nog via een vaste lijn of kijkt tv op een scherm in de huiskamer?
In dat licht is het vreemd dat een doorbraak van technologische innovatie in de sociale sector uitblijft. Voor Sociaal Werk Nederland heb ik de afgelopen maanden onderzocht wat de mogelijkheden ervan zijn en waarom die door sociaalwerkorganisaties met zoveel wantrouwen worden bekeken.”

Zo begint André Hintzen zijn bondige essay over sociaal werk en technologische innovatie. Zijn opvatting: sociaalwerkorganisaties laten kansen liggen. Ook tijdens zijn workshop op het enerverende Jaarcongres van Sociaal Werk Nederland bleek dat sociale technologie in deze branche nog in haar kinderschoenen staat. Deelnemers aan die workshop vroegen vooral om best practices. Maar, waarschuwde André Hintzen, ‘die zijn er eigenlijk nog niet. Het gaat voornamelijk om initiatieven die zich nog moeten bewijzen. En het punt is nu juist dat het pas zin heeft om een pilot te starten als de organisatie ook klaar is voor opschaling bij bewezen succes. Anders is de kans groot dat het binnen de kortste keren doodbloedt.’

Lees het hele essay van André Hintzen in de bijlage