Nieuwsbericht

Wat weet ú eigenlijk van Slachtofferhulp?

Chris Bos
2 november 2020 | 2 minuten lezen

Veel sociale professionals weten wel dat Slachtofferhulp bestáát, maar met welke vragen je er terecht kunt en hoe je vervolgens wordt geholpen is minder bekend. Terwijl er wel degelijk behoefte is aan kennis daarover, zo blijkt uit diepte-interviews met 20 professionals uit het sociaal domein. ‘En ook dankzij feedback via onze online kanalen weten we dat professionals meer inzicht willen in de hulpverlening van Slachtofferhulp Nederland,’ aldus Milou van den Dool, projectmedewerker van Slachtofferhulp Nederland. ‘We hebben daarom een online ‘Welkom-bij-Slachtofferhulp-module gemaakt. Die geeft een professional in pakweg tien minuten inzicht in wat wij voor hen en hun cliënten kunnen betekenen.’

Emotionele, praktische én juridische ondersteuning
De module geeft antwoord op onderstaande vragen:

  • Wat doet Slachtofferhulp Nederland precies?
  • Wie worden er geholpen, en hoe?
  • Wat is de werkwijze van Slachtofferhulp?

En om vast een tipje van de sluier op te lichten: ‘Slachtofferhulp Nederland helpt slachtoffers en nabestaanden hun leven weer op te pakken na een misdrijf, verkeersongeval of andere ingrijpende gebeurtenis.‘
Slachtoffers kunnen aankloppen voor emotionele, praktische én juridische ondersteuning. Milou: ‘Dat doen we op het moment dat het slachtoffer dat wil en op een manier die bij het slachtoffer past. Telefonisch, face-to-face of via tools en adviezen op de website. We helpen zo kort als kan en zo lang als nodig is. Maatwerk staat voorop.’ 

Niet alleen voor slachtoffers
En daarmee voorziet Slachtofferhulp duidelijk in een behoefte. Milou: ‘Jaarlijks helpen we ruim 200.000 mensen. Dat doen we met ongeveer 900 vrijwilligers, 100 stagiairs en 500 betaalde krachten vanuit kantoren en gesprekslocaties in heel Nederland.’

En om een mogelijk misverstand uit de weg te ruimen: ‘We helpen niet alleen slachtoffers, maar ook getuigen, nabestaanden en betrokkenen; van onder meer misdrijven, verkeersongelukken, crises en calamiteiten. Neemt iemand contact op die buiten onze doelgroep valt? Dan proberen we zo goed mogelijk door te verwijzen naar de juiste hulp. Op onze website kan iedereen terecht voor informatie, advies en online hulpmiddelen.’

Dan is er nog de groep mensen die baat zouden kunnen hebben bij slachtofferhulp, maar niet uit zichzelf contact opnemen. Milou: ‘Die proberen we te bereiken via mensen in hun omgeving, onder wie professionals. Speciaal voor hen ontwikkelen we nieuwe dienstverlening om slachtoffers verder te helpen.’

Corona
Sinds de corona-uitbraak heeft Slachtofferhulp er nog een doelgroep bij. Milou: ‘Patiëntenorganisatie IC Connect heeft ons toen gevraagd om bij te springen bij de ondersteuning van nabestaanden en naasten van coronapatiënten. En trouwens ook van iedereen die nu familie op de intensive care heeft. Ook niet-coronapatiënten hebben nu immers te maken met extra voorzorgsmaatregelen en kunnen daardoor minder contact hebben met thuis. Nu de tweede golf is losgebarsten zullen we daar weer extra op inzetten.’