Themaoverzicht

Ouderen & Mantelzorg

Werkvelden sociaal werk

De participatiesamenleving stimuleert dat mensen langer thuis blijven wonen en een beroep doen op hun netwerk. Sociaal werkers activeren, ondersteunen buurtbewoners en versterken zo hun eigen kracht. In veel gemeenten worden keukentafelgesprekken gevoerd door sociaal werkers, al dan niet verbonden aan het wijk- of buurtteam. Ze kennen de sociale kaart en werken samen met zorgpartijen, maatschappelijke organisaties en gemeenten. Ze kunnen signalen van kwetsbaarheid vroeg signaleren. Ze zoeken en bieden individuele én collectieve oplossingen, en zijn creatief in het slim combineren daarvan. Ze werken samen met bewoners en zoeken, trainen en coachen hen op vrijwillige inzet. De transitie van begeleiding en dagbesteding (van AWBZ naar Wmo) vraagt van het sociaal werk en de sociaal werkers nieuwe manieren van werken. Het vak vergt investering in innovatie, reflexie en professionalisering.

Nieuwsbericht

Zeven kerndiensten van sociaal werk voor ouderen tijdens en na corona

Op 14 april 2020 geplaatst door

Ineens sta je als sociaal werker door de ‘sociale onthouding’ voor een grote uitdaging. Hoe kun je je werk blijven doen, terwijl dat altijd draait om menselijk contact? Het is echter ook een aansporing voor nieuwe praktische oplossingen. Jenny Zwijnenburg en Sjef van der Klein, sociaal werkers van het jaar 2014 en 2018, zetten hun ervaring in sociaal werk voor ouderen hiervoor in.

Het landelijk collectief Krachtproef organiseerde een inspiratiesessie met 76 sociaal (ouderen) werkers, waarin Sjef van der Klein en Jenny Zwijnenburg hun ruime ervaring en praktische wijsheid over sociaal ouderenwerk deelden. In een uur tijd was er een rijke oogst aan ideeën en oplossingen in deze tijden van corona. Dit leidde tot zeven kernprojecten die in geen enkele gemeente mogen ontbreken. Jenny Zwijnenburg schreef ze uit in een handzame publicatie. Met als rode draad: praktische wijsheid en vakmanschap van sociaal werkers.

De kerndiensten:

  • advies- en hulpdienst
  • sociaal belcontact
  • van direct naar digitaal contact
  • ambulant contact
  • praktische diensten
  • vervangende ontmoetingsactiviteiten
  • ouderen actief voor anderen

Van direct naar digitaal contact
Het is tevens een oproep om verder te blijven werken aan ontwikkeling, aan gezamenlijk zorgen voor goede werkomstandigheden en aan kansen voor de sector en op de arbeidsmarkt; nu en na corona, want ook dan blijft digitaal contact een waardevolle aanvulling op het aanbod van sociaalwerkorganisaties. Het is bruikbaar voor de communicatie met ouderen, maar digitaal ontmoeten is ook een snelle en effectieve manier om sociaal werkers uit heel het land samen te brengen.

Rol platform
Sociaal Werk Nederland, FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn vormen samen het Platform Arbeidsmarkt Sociaal Werk. Het platform is ervan overtuigd dat sociaal werkers als geen ander in staat zijn om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken door toegevoegde waarde in te zetten voor mensen, wijken en buurten. Werkgevers en werknemers zetten zich daar gezamenlijk voor in.

Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Corona
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten