Themaoverzicht

Ouderen & Mantelzorg

Werkvelden sociaal werk

De participatiesamenleving stimuleert dat mensen langer thuis blijven wonen en een beroep doen op hun netwerk. Sociaal werkers activeren, ondersteunen buurtbewoners en versterken zo hun eigen kracht. In veel gemeenten worden keukentafelgesprekken gevoerd door sociaal werkers, al dan niet verbonden aan het wijk- of buurtteam. Ze kennen de sociale kaart en werken samen met zorgpartijen, maatschappelijke organisaties en gemeenten. Ze kunnen signalen van kwetsbaarheid vroeg signaleren. Ze zoeken en bieden individuele én collectieve oplossingen, en zijn creatief in het slim combineren daarvan. Ze werken samen met bewoners en zoeken, trainen en coachen hen op vrijwillige inzet. De transitie van begeleiding en dagbesteding (van AWBZ naar Wmo) vraagt van het sociaal werk en de sociaal werkers nieuwe manieren van werken. Het vak vergt investering in innovatie, reflexie en professionalisering.

Nieuwsbericht

Dementievriendelijkste winkelcentrum van Nederland

Op 14 mei 2019 geplaatst door

Als het aan alle 53 ondernemers van winkelcentrum Heyhoef in de Reeshof ligt, is het winkelcentrum eind 2020 het dementievriendelijkste winkelcentrum van Nederland. Op 19 mei ondertekenen de ondernemers, ContourdeTwern en wethouder Oscar Dusschooten een intentieverklaring. Hierin beloven ze het leefklimaat in en rond winkelcentrum Heyhoef stapsgewijs veiliger en vriendelijker maken voor bezoekers met geheugenproblemen. ‘Iedereen met of zonder geheugenproblemen moet het gevoel hebben dat ze hier fijn en veilig kunnen winkelen. Dat ze weten dat ze ergens naartoe kunnen als ze vastlopen,’ zegt initiatiefnemer Sjef van der Klein, sociaal werker bij ContourdeTwern in een artikel in het Brabants Dagblad. Sjef is natuurlijk ook bekend als Sociaal Werker van het Jaar 2018.

Dezelfde koekjes
Veel ondernemers krijgen vrijwel dagelijks ouderen over de vloer die tekenen van dementie vertonen. De appartementen boven de winkels en twee nabijgelegen woontorens zijn namelijk uitsluitend bestemd voor senioren. Wilfred Lutz, eigenaar van de Plus, ziet dagelijks mensen die bijvoorbeeld drie keer dezelfde koekjes komen halen of steeds dezelfde vragen stellen. Dat heeft ook gevaren. ‘Deze mensen vallen ook op bij mensen met kwade bedoelingen die er misbruik van maken en hen naar huis achtervolgen.’

Schaamte en taboe
Dementie is lastig te herkennen, daarbij spelen schaamte en taboe een grote rol. Onderdeel van de intentieverklaring is dan ook dat alle ondernemers en personeel een speciale online branchetraining volgen, gericht op de basiskennis over dementie. Daarnaast hebben de ondernemers een netwerk opgezet, waarbij signalen van mogelijk winkelende dementerenden worden doorgegeven. Ook zijn er bewustwordingsacties gepland om kennis over dementie bij het winkelend publiek te vergroten. De intentieverklaring draagt bij aan de duurzaamheid van het project. ‘We hebben een goed plan, al blijft het steeds aandacht vragen. Het krachtige is in ieder geval dat we het met álle 53 ondernemers doen,’ aldus Van der Klein.
Radio 1 kwam langs en maakte een reportage over de plannen in Tilburg.

Bron: Brabants Dagblad
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Organisatie: Sociaal Werk Nederland
Functie: tekstschrijver
Ik wil delen
Home
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten