Themaoverzicht

Kwaliteit

Kwaliteit & Professionalisering

Sociaalwerkorganisaties willen een sterke positie in het nieuwe sociaal domein. Daarvoor moet de sociaal werker zichtbaar zijn, net als de kwaliteit en de meerwaarde van het sociaal werk. Voor de individuele burger, de financier én de maatschappij. Daarom herijken we de manier waarop we kwaliteit en professionalisering vormgeven. We zoeken kernelementen die écht iets zeggen over de kwaliteit. We vertellen een eigen verhaal, met oog voor de context van sociaal werk: nieuwe wetgeving, decentralisaties, bezuinigingen en marktwerking vragen nadrukkelijk om samenwerking, concurrentie en verantwoording.
We gaan terug naar de bedoeling: steeds nagaan of je de juiste dingen doet, op de juiste manier en met de juiste resultaten.
Lees over de commissie Kwaliteit en Professionalisering. Suggesties? Laat het weten aan Marije van der Meij of Edwin Luttik.

Blog

Registreren is vooruitzien

Registreren is vooruitzien

Vorige week moest ik voor een kleine ingreep naar de tandarts. Je weet het nooit zeker, maar ik neem aan dat hij is ingeschreven in een beroepsregister. Je wilt natuurlijk niet dat een doe-het-zelver met een boor in je mond gaat wroeten.
Ik ben zelf geregistreerd in het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ), omdat ik met kwetsbare meiden werk die op professionele begeleiding moeten kunnen rekenen. Maar hoe zit het met ons sociaal werkers in het algemeen? Hoe staat het met die registratie? En hoe is die gerelateerd aan onze kwaliteit als sociaal werker in het algemeen? Niet dat ik nou op nog meer registratie zit te wachten, maar toch…
Onder andere daarover ging het op het congres ‘Kwaliteit begint bij jou 2.0’, van Registerplein. De memorabele aftrap kwam van Niek van den Adel, zorgcliënt, maar vooral trainer, spreker en inspirator. Volgens hem draait ons werk om gastvrijheid. Hij gaf ons als sociaal werkers een mooie boodschap mee: ‘Gastvrijheid is de overtreffende trap van dienstverlening die een blijvende herinnering wordt.’
Oké… zo had ik het nog niet bekeken. Registreren kan bijdragen aan de kwaliteit die je als individuele sociaal werker nodig hebt om van je geleverde topdienstverlening bij je cliënten een belangrijke herinnering te maken. Registreren blijkt ook een manier om ons als branche en het vak van sociaal werker nog steviger op de kaart te zetten.
Hoe je dat zelf kunt doen zagen we in de bijdrage van Anneke Krakers. Samen met haar maakten we onze eigen pitch.
Maar eh... wel oppassen dat die profilering straks niet gaat versnipperen. Die waarschuwing kwam van Frans de Vijlder. Steeds meer hogescholen komen immers met een algemene opleiding Sociaal Werk, maar ze hanteren vervolgens wel weer verschillende uitstroomprofielen. Dat sluit aan bij de T-based professional van de toekomst, maar we moeten er wel voor zorgen dat afgestudeerden straks ‘sociaal werker’ op hun visitekaartje zetten. En dat geldt natuurlijk ook voor de huidige welzijnswerkers, maatschappelijk werkers, buurtwerkers, ouderenwerkers…
Al die verschillende benamingen helpen immers bepaald niet om een eenduidig beeld van sociaal werk neer te zetten, daar heeft Frans absoluut gelijk in.
En daarbij helpt dus ook een beroepsregister dat wordt opgetuigd voor álle sociaal werkers. Sinds kort snap en hoop ik nu  dat sociaalwerkorganisaties dat gaan faciliteren. Want medewerkers hebben wel ruimte, tijd en geld nodig om hun vaardigheden up-to-date te houden. Dat wordt trouwens ook van hen verwacht vanuit de cao, je moet werken aan je eigen duurzame inzetbaarheid.
Maar als je me nu vraagt wat me het meest bijblijft, dan is dat toch de oproep van Niek van den Adel. Neem de tijd voor echt contact met je cliënt, zorg dat jouw interventie een waardevolle herinnering wordt. Is dat niet de kern-kwaliteit van sociaal werkers?

Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten