Nieuwsbericht

Coronamaatjes, boodschappenservice en de TikTok Challenge

Chris Bos
25 maart 2020 | 2 minuten lezen

Sociaal werk in coronatijd - Sociaal Werk Nederland belt met het werkveld. Interview met Eric Wichgers directeur-bestuurder van Figulus Welzijn

Figulus Welzijn is het als winnaar van de Transformatie Trofee 2019 natuurlijk aan haar stand verplicht om vindingrijk te reageren op alle beperkende coronamaatregelen. En dat gebeurt gelukkig ook, aldus directeur Eric Wichgers. ‘We hebben al vrij snel samen met buurtbewoners twee aparte Facebookpagina’s opgericht: Coronahulp Dinxperlo en Coronahulp Aalten en Bredevoort. Veel inwoners en organisaties bieden nu via die twee pagina’s hun hulp aan; en dat gebeurt trouwens ook via onze eigen Facebookpagina, onze website en per telefoon.’

Vraag en aanbod
Daarnaast is er frequent contact met onder meer scholen, huisartsen, thuiszorgorganisaties, ouderenbonden, kerkelijke organisaties. ‘Ook bij hen halen we hulpvragen op.'
Daarbij is de insteek steeds:

  • Eerst kijken welke buurtgenoten of vrijwilligers in die buurt kunnen helpen (eigen netwerk).
  • Daarna kijken welke initiatieven door de verschillende organisaties al zijn opgezet om te helpen (inwonersinitiatieven).
  • Is er nog geen oplossing? Dan verzint Figulus die zelf met eigen mensen en vrijwilligers.

Eric Wichgers: ‘We brengen dus vooral vraag en aanbod bij elkaar. Wat daarbij helpt is dat de gemeente Aalten, de lokale zorgorganisaties en het lokale bedrijfsleven ons zien als coördinatiepunt van alle hulp en ondersteuning. Onze locaties zijn weliswaar gesloten, maar ze worden dagelijks bemand voor coördinatie, noodgevallen en hulpmiddelenuitleen.’

Coronamaatjes
Dankzij de samenwerking zijn er inmiddels boodschappenservices opgezet met de lokale supermarkten. Eric Wichgers: ‘Hun eigen bezorgdiensten kunnen het momenteel niet aan. De vrijwilligers en buurtgenoten die nu helpen noemen wij “coronamaatjes”; zij krijgen een tas mee met handschoenen, desinfecteermiddel, instructiekaarten et cetera. De betalingen gaan via Tikkies. In noodgevallen wordt de rekening via Figulus betaald. Hoe dan ook gaat er geen contant geld heen en weer.’

En daar blijft het niet bij:

  • Figulus heeft de maaltijdservice (die vanuit een verzorgingstehuis niet meer kon plaatsvinden) overgenomen, met hulp van de lokale horeca.
  • Vrijwilligers van onze seniorenfitgroepen, ontmoetingsgroepen en scootmobielgroepen bellen alle ouderen frequent op om te vragen of alles goed gaat.
  • Gelukkig hebben de meesten geen problemen en waarderen vooral het praatje. De meest kwetsbaren worden op een lijst geplaatst en in de gaten gehouden.
  • Met alle statushouders wordt contact onderhouden via onze Cultuurverbinders. Op onze website is ook alle informatie in verschillende talen, wij verspreiden informatie in alle talen en maken natuurlijk dankbaar gebruik van de speciale websites die nu opgezet zijn (zoals bijvoorbeeld www.forrefugees.nl  van vluchtelingenwerk)

Ook voor jongeren die immers niet langer groepsgewijs de straat op kunnen heeft Figulus een oplossing in petto. ‘Wij gaan alle “hangplekken” van jongeren langs om ze te wijzen op de noodzaak van afstand houden. En dan hangen we meteen een affiche met een QR-code op; daarmee komen ze op onze website met informatie over vermaak voor jongeren.

Zo zijn er inmiddels:

  • TikTok Challenge met leuke prijzen
  • Aalten got talent en Dinxperlo got talent
  • Online pubquiz
  • Livestreams van optredens in het weekend (in samenwerking met de lokale horeca en radio/tv zenders)
  • Een online FIFA-toernooi (in voorbereiding)

Ten slotte probeert ook Figulus de zorg te ondersteunen. ‘Samen met de Aaltense Uitdaging zamelen we medische hulpmiddelen in bij bedrijven, zoals handschoenen en mondkapjes. Bovendien hebben we initiatieven gestart om zelf mondkapjes te maken, onder meer door het vrouwencafé van statushouders.’