Nieuwsbericht

Extra aandacht gevraagd voor profilering jeugd en jongerenwerk via tv-serie 'Later als ik groot ben'

25 juli 2018 | 1 minuut lezen

Sociaal Werk Nederland gaat de komende tijd met leden het jeugd- en jongerenwerk extra profileren. Dat gaan we doen door samen met leden een plan de campagne te bedenken en thema’s af te bakenen. We participeren in onderzoek en programma’s van onder meer VWS, rond radicalisering, met de Hogeschool van Amsterdam en organiseren dit jaar diverse bijeenkomsten.

Preventieve Jeugdhulp
Die extra inzet is nodig omdat noch de evaluatie van de Wet Jeugdhulp, noch het VWS programma “Zorg voor Jeugd’’, aandacht heeft voor de preventieve jeugdhulp en effecten daarvan. Zowel landelijke als lokaal staat de gespecialiseerde jeugdhulp vooraan, terwijl de transformatieopdracht is om de voorkant te versterken. Om daar verandering in te brengen heeft Sociaal Werk Nederland gereageerd op de evaluatie Wet jeugdhulp maar zetten we ook talentgericht jeugd- en jongerenwerk vanuit de kracht van jongeren en hun omgeving zelf op de kaart.

De druk op de arbeidsmarkt is merkbaar en het probleem van moeilijk vervulbare vacatures is urgent. De nood is het grootst in de zorg, maar ook sociaalwerkorganisaties moeten langer zoeken naar goede professionals. Sociaal Werk Nederland is betrokken bij de ontwikkeling van het Aktieprogramma Werken in de zorg. De VWS-campagne Ik Zorg wordt nu voorbereid, om de komende jaren meer jongeren te motiveren om te kiezen voor een beroep in zorg en welzijn. Professionalisering staat doorlopend op het branche-programma.

RTL4 ‘Later als ik groot ben’, Jochem van Gelder
Sociaal Werk Nederland werkt aan een breed palet aan mogelijkheden om het jongerenwerk beter te positioneren en profileren. In dat licht komt het goed uit dat we zijn benaderd door programmamakers van het RTL4-programma ‘Later als ik groot ben’. Dat biedt ons de mogelijkheid om mee te denken en mee te werken aan het tot stand komen van de aflevering over jongerenwerkers.

Aard en inhoud van het programma en de ervaringen van andere branches maken dat wij een uitzending over jongerenwerk als een waardevolle aanvulling zien in de mediamix.

TV-uitzendingen kosten veel geld. Voor dit programma is € 10.000 nodig. Sociaal Werk Nederland en FCB willen garant staan voor het bedrag en dragen bij aan de totstandkoming.

Sponsort u mee?
Wij bevelen de totstandkoming van een uitzending in deze serie van harte aan. Daartoe vragen we leden met jeugd- en jongerenwerk om sponsoring, vanaf € 250. Als uw organisatie hieraan mee wil werken, horen we dat graag zsm via info@sociaalwerk.nl ovv ‘Later als ik groot ben.’