Themaoverzicht

Inclusieve Samenleving & Participatie

Hoofdthema's

Een solide sociale basis is in een welvarend land als Nederland even onmisbaar als een fijnmazig wegennet, betaalbare woningen of toegankelijke gezondheidszorg. Deze buurtbasis bestaat uit drie onderling nauw verbonden pijlers: de inwoners zelf, hun netwerken en de meer formele, georganiseerde sociale basisvoorzieningen. Samen vormen ze een inclusieve, betrokken en vitale samenleving. Die sociale basis zorgt er namelijk voor dat mensen mee kunnen doen, zich als burger gewaardeerd voelen en van daaruit ook willen omkijken naar anderen. Met oog voor diens persoon, talenten én  zwakkere momenten.
 

 

Nieuwsbericht

Campagne Deel je zorg - Help mantelzorgers

Op 20 mei 2020 geplaatst door

Mantelzorgers kunnen de weg naar ondersteuning bij hun zorgtaken soms moeilijk vinden. Ze herkennen zich niet als mantelzorger en vinden het niet makkelijk om hulp te vragen of een luisterend oor te vinden bij een professional. Als ze deze stap wel zetten is het vaak nog lastig om de juiste informatie en ondersteuning te vinden.

Het ministerie van VWS werkt samen  met de VNG, MantelzorgNL en de landelijke Alliantie jonge mantelzorg via de campagne ‘Deel je zorg’ om dit te verbeteren. Zodat mantelzorgers de zorg voor hun naaste met de juiste ondersteuning beter kunnen volhouden. Daar hebben wij alle lokale welzijnsorganisaties, mantelzorgcoaches en gemeenten voor nodig zodat jullie mantelzorgers kunnen helpen, lees hieronder hoe jij mee kan doen.

Zeker in deze tijden waarin door de maatregelen vanwege covid-19, de zorg en ondersteuning anders moet worden geregeld en meer thuis gebeurt is het belangrijk om zoveel mogelijk mantelzorgers proberen te bereiken.

Wie doet mee met de campagne met gebruik van de toolbox om ook lokaal jonge mantelzorgers te bereiken?
VWS en VNG zijn daarom op zoek naar gemeenten die hier aan mee willen werken door tijdens de week van de jonge mantelzorger (1 t/m 7 juni) de campagne middelen in te zetten. Deze middelen voor social media en advertenties in kranten kunnen in de eigen gemeente worden ingezet om jonge mantelzorgers te bereiken. Op de website van MantelzorgNL staan middelen en de uitleg hoe je deze kan inzetten.  Deze toolkit wordt dagelijks geupdate.

Start campagne minister Hugo de Jonge in gesprek met jonge mantelzorgers 28 mei van 14:30 tot 15:30 – kijk en chat mee!
Minister Hugo de Jonge start de campagne donderdag 28 mei om half 3 door in gesprek te gaan met jonge mantelzorgers die ook hun verhaal doen tijdens de campagne. Hoe gaat dat thuis, zorgen voor een vader of moeder? Of voor een broertje  die je maar beperkt mag bezoeken? Hoe hou je het als jonge mantelzorger vol en hoe kunnen professionals zoals mantelzorgcoaches je daarbij helpen om het te combineren met school?

Kijk mee en roep alle jonge mantelzorgers in jouw omgeving op om ook mee te kijken en te chatten met de mantelzorgcoach van MantelzorgNL! We sturen woensdag 27 mei de link en de laatste informatie, met o.a. de nieuwsberichten, over deze bijeenkomst.

Social media influencer campagne
Om de jonge mantelzorgers te bereiken zijn 3FM DJ Frank van der Lende en vlogger Brahim Lakhal gevraagd als influencers voor de campagne. Zij roepen in de Week van de jonge mantelzorgers, hun luisteraars en volgers op via social media: ‘Deel je zorg’ en ga in gesprek, telefonisch of via whatsapp met de mantelzorglijn van MantelzorgNL. Waarom Frank als mantelzorger voor zijn vader met Alzheimer hier aan mee doet legt hij zelf uit het in volgende filmpje.

Campagne ‘Deel je zorg’ voor jongere, werkende en oudere mantelzorgers
Uitgangspunt bij de campagne is dat het de lokale partijen moet helpen in het werk dat zij al doen en dat het aansluit bij het bestaande aanbod van ondersteuning en zorg. Daarom kiest VWS voor een gefaseerde aanpak en start de campagne in juni met gemeenten die de communicatie richting jonge mantelzorgers willen intensiveren en graag de ondersteuning vanuit deze campagne willen gebruiken om een stap verder te komen. De mantelzorgers worden met de campagneslogan ‘Deel je zorg’ opgeroepen om te kijken naar het landelijke aanbod van MantelzorgNL en de lokale ondersteuning.

De campagne is opgesplitst in drie delen met de inzet van de volgende middelen:

  • Jonge mantelzorgers: week van de jonge mantelzorgers 1 t/m 7 juni 2020.
    Social media door inzet van een influencer. Plus de optie voor gemeenten en welzijnsinstelling om filmpjes en posters met vermelding van het lokale aanbod of contactpersoon in te zetten op social media en in advertenties in kranten.
  • Werkende en oudere mantelzorgers: lokale campagne in september en oktober 2020
    Communicatiemiddel: inzet van social media inzet door gemeenten en lokale welzijnsstichtingen door gebruik van de toolbox.
  • Werkende en oudere mantelzorgers: landelijke campagne in november rond de dag van de mantelzorg (10 november 2020)

De landelijke campagnemiddelen zullen via social media en worden ingezet om mantelzorgers te bereiken en op te roepen contact op te nemen met de Mantelzorglijn.

  • Mantelzorginformatietas.
    Voor de campagne zijn er ook tassen beschikbaar die uitgedeeld kunnen worden aan mantelzorgers waar zowel landelijke als lokale informatie in zit. Er zit een wegwijzer mantelzorg in van MantelzorgNL, het Bordje vol spel en een wenskaart van de minister over de campagne. De tassen zijn gratis te bestellen via de webshop van MantelzorgNL en worden verstuurd naar een adres naar keuze.
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Corona
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten