Blog

GEBRUIKERSPERSPECTIEF IN HET SOCIALE DOMEIN

In de publicatie ‘Wat verandert’ (2019) maakt Movisie het onderscheid tussen werkzame mechanismen en werkzame elementen in Social Work. Hoe werkt dat in jouw organisatie
12 juli 2019 | 1 minuut lezen

Vol energie kwam ik gistermiddag terug uit een bijeenkomst met een aantal medewerkers van een organisatie in de gezondheidszorg. Deze organisatie had me gevraagd om verhalen op te halen bij een aantal gebruikers van hun dienstverlening. In deze bijeenkomst gingen we de verhalen gebruiken om de diepte in te gaan: wat vertellen ze ons over de ‘vingerafdruk’ van de organisatie?

Elke keer weer ben ik blij verrast over de werking van verhalen. Verhalen raken, zorgen voor ontroering: “wat mooi om te lezen wat ik voor hen beteken. Hier doe ik het voor”.  Verhalen verbinden: “Hé, nu ik jouw perspectief heb gehoord, zie en lees ik andere dingen in het verhaal.”  Verhalen zorgen voor nieuwe inzichten: “Dit is de emotionele behoefte van gebruikers waarin wij voorzien, dit hebben ze nodig”. “Dit is wat werkt, dit is onderscheidend in onze aanpak”.  

Als je de begrippen 'werkzame mechanismen' en 'werkzame elementen'echt betekenis wilt geven, duik dan in verhalen van je gebruikers. Door verdiepende vragen te stellen ontdek je welke werkzame mechanismen en elementen van toepassing zijn voor jouw organisatie.

Nieuwsgierig: riemie@enerrgy.nl