Themaoverzicht

Armoede & Schulden

Actuele thema's Sociaal werk

Veel maatschappelijk kwetsbare mensen zijn niet goed in staat hun eigen kracht aan te spreken. Daardoor zijn ze vaak aangewezen op ondersteuning vanuit bijvoorbeeld overheidsinstanties. Vaak lukt het hen ook niet om de eindjes aan elkaar te knopen, waardoor ze steeds meer schulden opbouwen. Hoe kun je die neerwaartse spiraal doorbreken?
Wat ons betreft is dit de oplossing: krachtige samenwerkingsverbanden smeden tussen gemeente, sociaal werk, vrijwilligersorganisaties en bedrijven. Vandaar dit tweejarige project, waarin Sociaal Werk Nederland het voortouw neemt om relevante kennis en partijen in twaalf regio’s te verbinden. Die gezamenlijke inspanning zal eraan bijdragen dat mensen aan de onderkant weer de weg naar boven weten te vinden.

Meer weten over arme mensen, bonsaibomen en projectplan?

Nieuwsbericht

Forse kritiek Nationale ombudsman op MijnOverheid.nl en ingewikkelde berichtenbox

Op 7 september 2017 geplaatst door

De Nationale ombudsman ontvangt steeds meer klachten over overheidsinstanties waarbij digitale verzending van berichten een rol speelt. Dit gaat om mensen die niet op die manier met de overheid kunnen communiceren en dreigen te worden uitgesloten van overheidsvoorzieningen.

Post van de SVB, de RDW, het UWV of de gemeente wordt gemist met nadelige gevolgen, zoals hoge boetes of ambtshalve verhogingen van kosten. Samen met omroep Max werd voor dit onderzoek een meldpunt geopend waar 552 klachten binnenkwamen. Op basis van alle klachten laat het onderzoek een aantal knelpunten zien. 

Reinier van Zutphen: 'Het stemt mij positief dat BZK na gesprekken tijdens het onderzoek heeft laten weten serieus werk te willen gaan maken van onze aanbevelingen. Want er is nog een wereld te winnen voordat MijnOverheid ook echt van alle burgers is.

De overheid digitaliseert in rap tempo. Maar mag er niet zonder meer van uit gaan dat het creëren van een digitale omgeving hetzelfde is als het 1 op1 digitaliseren van de papieren wereld. De overheid dient de behoeften, kennis en vaardigheden van burgers als uitgangspunt te nemen. Van alle burgers. Van jong tot oud, van hoogopgeleid tot laaggeletterd.

We zien dat een grote groep gebruikers nu niet uit de voeten kan met de Berichtenbox. Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld. '
Zie de website van de Nationale Ombudsman voor het hele artikel.

Sociaal Werk Nederland is blij met dit onderzoek en de aanbevelingen. Hetzelfde probleem speelt met de Belastingdienst.

Bron: Nationale Ombudsman
Wat fijn dat je jouw bijdrage wilt geven! Om dat te doen dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Functie(s): Communicatieadviseur
Organisatie: Sociaal Werk Nederland
Armoede & Schulden
Ik wil delen
Home
Wie zijn we
Wat doen we
Actueel
Thema'sVraag & AntwoordPoll Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten