Nieuwsbericht

De Belastingdienst als vijand

6 juni 2016 | 1 minuut lezen

Elke brief is een beschikking, elk antwoord een formeel bezwaar. De fiscus drijft de burger tot wanhoop. Dat is de strekking van een uitgebreid artikel in de Groene Amsterdammer van 26 mei. Daarin komt ook LOSR-voorman André Moerman aan het woord:
‘Onze doelgroep snapt vaak gewoon niet wat de dienst doet, de materie en de berichtgeving erover is te ingewikkeld’, zegt André Moerman, voorzitter van de Signaleringscommissie van de LOSR. ‘Niet iedereen kan goed inschatten wat het inkomen gaat worden en hoe je dat omrekent van netto naar bruto. Dan krijg je dus dat een derde van de toeslagen later geheel of gedeeltelijk moet worden terugbetaald.’

Zelfs hulpverleners raken verstrikt
De deskundigheid van de ‘klantenservice’ laat volgens Moerman ook te wensen over en afdelingen weten intern van elkaar niet wat ze doen. ‘Blauw en rood, oftewel inkomen en toeslagen, het werkt volkomen langs elkaar heen. Er is geen klantvolgsysteem waar je in één klap ziet wat er allemaal is gebeurd in een dossier. Zelfs hulpverleners raken erin verstrikt en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Als je systeem zó ingewikkeld is, vraagt dat juist iets extra van een organisatie om goede hulp te verlenen. Een gemiddeld bedrijf heeft de zaken wat dat betreft beter geregeld.’

Te complex, te ambtelijk, te regelgericht
Het keert vaak terug in de gesprekken: de Belastingdienst heeft het moeilijk met de dubbele
taak die ze sinds enkele jaren heeft: niet langer alleen het innen van geld, maar ook het verstrekken van toeslagen. Twee tegenovergestelde functies, twee loketten, duizend complicaties. Een burger die toeslagen moet terugbetalen, moet zelf kiezen voor het soort regeling, elk met zijn eigen  voorwaarden en zijn eigen afdeling: standaard terugbetaling in 24 maanden, terugbetaling die na 24 maanden buiten invordering komt, of toepassing beslagvrije voet. ‘Zélf kiezen!’ aldus Moerman. ‘En kies je verkeerd, dan heb je pech. Het is allemaal te complex, te ambtelijk, te regelgericht. En voor elke nieuwe regel weer een nieuwe afdeling, voor elke uitzondering ook.’

Sociaal Werk Nederland en LOSR vragen al jaren aandacht voor de rol van de Belastingdienst bij schulden. Sociaal Werk Nederland, VNG, Divosa en NVVK hebben daarom op 6 april een pamflet met vergaande verbetervoorstellen Armoede en Schulden aan de Tweede Kamer overhandigd.

Lees het hele artikel in de bijlage, vanaf blz. 22.

Bijlagen

ContactLid worden