Themaoverzicht

Arbeidsmarkt & Arbo

Arbeidszaken & Ondernemerschap

De arbeidsmarkt voor medewerkers in de branche W&MD is de laatste jaren sterk veranderd. Sinds de economische crisis ligt de focus op doorstroom en uitstroom van medewerkers in plaats van op instroom. Het belang van arbeidsmarktfitte medewerkers met een goede arbeidsmarktpositie staat daarbij voorop. Het sectorfonds FCB (Fonds Collectieve Belangen) ontwikkelt namens sociale partners (Sociaal Werk Nederland en vakbonden) producten die daarbij helpen. FCB organiseert bovendien bijeenkomsten voor werkgevers en werknemers rond leren en ontwikkelen. Stimuleringsregelingen en subsidies zijn beschikbaar voor (om)scholing, outplacementtrajecten, loopbaanontwikkeling en regionale arbeidsmarktinitiatieven.


 

Nieuwsbericht

Sociale professionals ongezonder dan vóór corona: wat te doen? Donderdag 22 oktober 14-15, online - voor u!

Op 5 oktober 2020 geplaatst door

Nu de tweede golf een feit is en de economische klappen steeds harder worden is het opnieuw zaak om de zorg- en welzijnsprofessionals op de been te houden, zegt onderzoeker Marja van Bon-Martens van het Trimbos-instituut. Hoe doe je dat?
Daarover gaat het op donderdag 22 oktober (van 14 tot 15 uur) tijdens de online bijeenkomst van het Trimbos-instituut, Sociaal Werk Nederland en het platform Arbeidsmarkt Sociaal Werk. Speciaal aanbevolen voor directeuren en hrm-managers.

Niet alleen het medische zorgpersoneel heeft een hectische tijd achter de rug. Ook voor psychische hulpverleners en sociaal werkers betekende de eerste corona-uitbraak alle hens aan dek. En dat ging niet iedereen goed af. Het ziekteverzuim in zorg en welzijn is op het hoogste niveau sinds 2003.

Wat zijn de gevolgen van de eerste corona-uitbraak voor het werk en de werkbeleving van professionals die hulp, zorg en ondersteuning geven bij psychische problemen? Is de werkdruk toegenomen of juist niet? Kunnen ze de zorg bieden die ze voor hun cliënten nodig vinden? En wat doet dit met hun eigen psychisch welbevinden?

Om daar een beeld van te krijgen vroegen de onderzoekers de betreffende professionals om een online vragenlijst invullen. De uitkomsten ervan logen er niet om: deze professionals kampten met een hogere werkdruk tijdens de eerste coronacrisis; die steeg namelijk van 7,0 naar 8,1 tijdens de piek van de crisis, op een schaal van 1 t/m 10. Deze toename schreven ze vooral toe aan de inspanning die nodig was om in contact te blijven met cliënten (64,8%), het naleven van de Covid19-protocollen (55,2%) en de veranderde beschikbaarheid van collega’s (46,4%).

Van degenen die de vragenlijst invulden werkt 16% in het sociaal werk, de rest in de ggz. ‘Als brancheorganisatie zijn we natuurlijk benieuwd naar wat “onze mensen” hebben ingevuld,’ aldus Johan Huttinga, adviseur bij Sociaal Werk Nederland. ‘Daarom hebben we samen met Trimbos een online bijeenkomst georganiseerd voor bestuurders en hrm-managers; onderzoekster Marja Van Bon-Martens zal daar de cijfers over het sociaal werk verder toelichten.’

Leven uit balans
Interessant en onrustbarend is dat de ondervraagde professionals vonden dat hun gezondheid en functioneren achteruit is gegaan in vergelijking met de situatie vóór de eerste uitbraak. Dit gold vooral voor de psychische gezondheid: bijna een kwart van de professionals voelde zich nu psychisch ongezond. Daarbij leefde een relatief groot deel van de professionals ongezonder dan voor de crisis en had bijna een derde (veel) meer slaapproblemen dan vóór de crisis. Meer dan de helft van de professionals gaf dan ook aan behoefte te hebben aan hulp of ondersteuning, vooral bij het omgaan met de balans tussen privé en werk en het omgaan met communicatietechnologie.

Nu de werkdruk weer gaat stijgen is het des te urgenter om stil te staan bij die uitkomsten, stelt Johan Huttinga. ‘Het aantal besmettingen stijgt weer fors en een nieuwe crisis ligt op de loer. Hoe gaan we ermee om? Welke lessen hebben we geleerd? Wat heeft gewerkt en wat heeft de professional nu nodig om zijn werk goed te doen en gezond te blijven? Ik denk dat dat voor iedere bestuurder en hrm-manager belangwekkende vragen zijn.’

Meedoen aan de bijeenkomst op 22 oktober (14 tot 15 uur)? Geef je op via info info@sociaalwerk.nl. Je krijgt dan een uitnodiging om via Teams deel te nemen aan deze bijeenkomst.

Bron: Sociaal Werk Nederland, Trimbos-instituut
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.
Ik wil delen
Home
Corona
Over ons
Sociaal werk in beeld
Thema's
Voor leden
Onze leden in kaartLid wordenContact Inloggen
Ik wil delen:
Sluiten