Nieuwsbericht

Ik Zorg: de volgende campagneronde is gestart

15 oktober 2019 | 2 minuten lezen

De campagne om meer mensen te laten ontdekken dat 'werken in zorg en welzijn' ook een optie is, is op maandag 14 oktober de volgende ronde ingegaan. Nu al zijn de nieuwe tv-commercials van Ik Zorg te zien, of zoals het sociaal werk zegt: Ik zorg dát! De eerste commercials gaan over de zorgsector waar de vacaturenood het grootst is, met filmpjes en verhalen van verpleegkundigen, ambulancebroerders en ouderenverzorging.

Ook tv-commercials met sociaal werkers
Begin en half oktober zijn er filmopnames gemaakt om het sociaal werk in beeld te brengen. In Dordrecht is jongerenwerker Josiemar van Werp samen met een van 'zijn' jongeren gefilmd. In Roermond staat opbouwwerker Paul van Loosbroek van sociaalwerkorganisatie Wel.Kom samen met collega Zowi Naus voor de camera.

Tv-commercials 'zorg'
Vanaf deze week zijn Guus en Sjel van Ambulancezorg Limburg-Noord te zien in de nieuwe tv-commercial van Ik Zorg. Ze vertellen waarom zij in de sector werken. De tv-spotjes zijn onderdeel van de landelijke campagne Ik Zorg die vorig jaar is gestart om zorg- en welzijnsprofessionals te steunen in wat ze doen en nieuwe medewerkers aan te trekken. Dat is belangrijk om nu en in de toekomst goede zorg en welzijn te kunnen bieden. 

Guus is in opleiding tot ambulancechauffeur. Hij was eerst marinier, maar hij miste het contact met mensen. Toen hij een dag op de ambulance meereed, ging er een wereld voor hem open. “Op de ambulance vind ik een goede mix van spanning en werken met mensen.” 

Sjel miste de afwisseling in zijn werk als verpleegkundige. Toen wees iemand hem op het werk van een ambulanceverpleegkundige. Hij volgde hier de opleiding voor. “Ik zit nu helemaal op mijn plek.“

In beeld: wat inspireert deze professionals?
Naast Guus en Sjel delen ook zorg- en welzijnsprofessionals uit de eerstelijnszorg, geestelijke gezondheidszorg, GGD, gehandicaptenzorg, jeugdzorg, kraamzorg, ouderenzorg, thuiszorg, de sector sociaal werk én het ziekenhuis hun ervaringen voor de campagne. Wat inspireert hen? Wat zijn hun ambities? Waar zijn ze trots op? In de sector Zorg en Welzijn is meer te kiezen dan je misschien denkt. En wie kunnen beter uitleggen waarom het werken in deze sector zo bijzonder is, dan zorg- en welzijnsprofessionals zelf. Zij delen hun ervaringen vanaf nu via commercials op televisie, maar ook in uitgebreidere video’s op social media en ontdekdezorg.nl. De campagne legt ook contacten met kanten en lokale media om de verhalen te verspreiden.  

Op het platform ontdekdezorg.nl vindt iedereen die geïnteresseerd is in werken in Zorg en Welzijn praktische handvatten en beschikbare vacatures in de regio. Ook kunnen zij er terecht voor loopbaanadvies van Sterk in je werk. 

De nieuwe tv-commercials komen binnenkort ook online te staan. Dat zal zijn op deze plek, waar nu alleen nog het oude campagnemateriaal is te downloaden voor gebruik door onderr meer sociaalwerkers, en hun organisaties.

Over Ik Zorg
De campagne Ik Zorg is een samenwerking van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), branche- en beroepsverenigingen (waaronder Sociaal Werk Nederland) en werknemers- en werkgeversorganisaties in de sector Zorg en Welzijn. De campagne is onderdeel van het actieprogramma Werken in de Zorg, dat in het voorjaar van 2018 is gestart.