Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over het Kwaliteitslabel Sociaal Werk

 

  1. Waarom zou een sociaalwerkorganisatie kiezen voor het Kwaliteitslabel Sociaal Werk?
    Het Kwaliteitslabel ademt de geest en spreekt de taal van het sociaal werk. Het onderscheidt zich vooral door het vakmanschap van sociaal werkers centraal te stellen. Met dit label kunt u  aan opdrachtgevers, stakeholders en klanten laten zien dat u kwaliteit levert en daar als organisatie continu aan werkt. Handig bij aanbestedingen en samenwerking.
     
  2. Waarom is het Kwaliteitslabel Sociaal Werk relevant voor gemeenten en hun opdracht in het sociaal domein
    Heeft u als sociaalwerkorganisatie het Kwaliteitslabel behaald, dan weet de gemeente dat u voldoet aan de kwaliteitsnormen van de branche. Dat u bovendien iedere twee jaar opnieuw wordt getoetst en permanent werkt aan actualisering en verbetering van uw dienstverlening.
     
  3. Kan ik een andere ci inhuren voor de certificering?
    Dat kan. Wel moet iedere ci die op het Kwaliteitslabel wil toetsen zich houden aan de Richtlijn Toetsing, scope en tijdsbesteding en aan de voorwaarden toetsing door ci's.
     
  4. Wat onderscheidt dit label van bijvoorbeeld ISO en HKZ?
    Het Kwaliteitslabel Sociaal Werk is een product van eigen bodem. Het is gebaseerd op de normen, de kennis en de kunde van de branche zélf. Het heeft drie onderdelen: vakmanschap, dienstverlening, en organisatie en bestuur. Vakmanschap staat niet voor niets voorop: dit label geeft vakmanschap de plek die het verdient, terwijl ISO en HKZ zich vooral richten op dienstverlening en de organisatie.
     
  5. Kan ik een combinatietoetsing doen?
    Jazeker, dat kan. U kunt uw ci vragen om tijdens het toetsen op het andere keurmerk ook de onderscheidende normen van het Kwaliteitslabel Sociaal Werk mee te nemen.
     
  6. Hoeveel tijd en geld ben ik kwijt?
    Dat hangt af van onder meer de grootte van de organisatie, het type toetsing en de tarieven van de certificeerder. Voor een ruwe schatting: kijk hier
     
  7. Wanneer organiseren jullie trainingen over het kwaliteitslabel?
    Elk jaar bieden we trainingen aan over het Kwaliteitslabel: zowel introductiebijeenkomsten als verdiepingsbijeenkomsten op bepaalde thema’s, afhankelijk van de behoefte van onze leden. Hier vindt u een overzicht van alle aankomende bijeenkomsten over het kwaliteitslabel. Als de pagina leeg is staan er op het moment geen bijeenkomsten op de planning.
     
  8. Kan ik onderdelen van mijn organisatie apart toetsen?
    Ja, u kunt bijvoorbeeld alleen een bepaalde afdeling of zelfs een afzonderlijk wijkteam toetsen.
     
  9. Hoe lang is het certificaat geldig?
    Twee jaar. Daarna is er een nieuwe toetsing nodig. Bij goed gevolg leidt die tot hercertificering. Hou zelf in de gaten wanneer uw certificaat verloopt en regel ruim voor die tijd een nieuwe audit. Zo waarborgt u de kwaliteit van uw organisatie.
     

    Ervaringen

    ‘Het Kwaliteitslabel is echt ondersteunend voor de uitvoering’
    ‘Al tijdens de plánning van de gesprekken merkte ik dat de audit de geest ademt van wat de bedoeling is van het Kwaliteitslabel: alle ballen op vakmanschap!
    - Lees het interview met Sterker Sociaal Werk (Nijmegen) over hun audit op het Kwaliteitslabel

    Waarom het Kwaliteitslabel Sociaal Werk? 
    Waarom een eigen kwaliteitslabel voor sociaal werk? Het aantonen van de kwaliteit en opbrengst van sociaal werk is lastig maar broodnodig; zeker nu innovatie, preventie en ondersteuning voor kwetsbare burgers alleen maar belangrijker worden. Daarom verdient dit label alle lof en steun, vinden Peter van Lieshout (hoogleraar) en Thijs Knoeff (sociaal werker). 
    Lees het interview

     
Lid wordenContact