Nieuwsbericht

Tweede Kamercommissie spreekt met cliënten SEZO over schuldhulpverlening

Chris Bos
9 april 2019 | 1 minuut lezen

Een delegatie van de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken was vrijdag 5 april op werkbezoek bij SEZO. Het doel van het werkbezoek was te achterhalen hoe landelijke regelgeving kan uitpakken voor cliënten van SEZO. Tijdens de inloop bij Vrouw en Vaart kregen de Kamerleden de gelegenheid aan te schuiven bij gesprekken tussen hulpverleners en cliënten die zelf in de schuldhulpverlening zitten.

Het ging onder meer over regelgeving die soms flinke negatieve gevolgen heeft voor cliënten van SEZO, zoals de kostendelersnorm, het boetebeleid van overheidsdiensten als de Belastingdienst en CJIB, het toeslagenstelsel en de beslagvrije voet. Cliënten die daar tegenaan lopen zijn vaak de Nederlandse taal niet geheel machtig, laaggeletterd of minder handelingsbekwaam door bijvoorbeeld stress vanwege armoede. De Kamerleden kregen uit eerste hand verhalen te horen van ervaringsdeskundigen. De verhalen maakten een diepe indruk op alle aanwezigen.

Kamerlid Leendert de Lange (VVD): “Het mooie is dat je in een gesprek ziet dat door echt te luisteren naar een cliënt en perspectief te bieden, zo’n cliënt naar buiten gaat met het gevoel ‘Ik kan weer verder’. Dat vond ik mooi om te zien. De hulpverleners werken zeer oplossingsgericht, doen wat op dat moment nodig is.”

Kamerlid Corrie van Brenk (50PLUS): “Ik vond het heel indrukwekkend dat mensen zo open durven te zijn over hun problemen, maar ook om te horen hoe uitzichtloos het kan zijn. Het verhaal van cliënten zelf, dat komt echt binnen. Het gaat om zelfbewuste mensen waar de overheid, de gemeentelijke instanties en anderen nog erg van kunnen leren.”