Nieuwsbericht

‘Belastingspreekuren zijn voor ons een feestje!’

25 maart 2019 | 1 minuut lezen

Nederland doet sinds 1 maart weer belastingaangifte. Veel maatschappelijk dienstverleners waren ruim voor die tijd al hard aan het werk om belastingspreekuren voor te bereiden. Die houden zij onder meer in lokale bibliotheken om mensen hulp te bieden bij de aangifte. Zo ook sociaal raadsman Berno van ’t Hul en sociaal raadsvrouw Ingeborgh Kiers van Stichting De Kern in Zwolle. Zij vertellen hoe zij van belastingspreekuren een feestje maken.

Berno en Ingeborgh staan in april samen met collega’s en met vrijwilligers van het lokale samenwerkingsverband Op Orde klaar om mensen te helpen met hun belastingaangifte. Die kunnen dan terecht in bibliotheken in Zwolle en Kampen. ‘Het is het tweede jaar dat we inloopspreekuren houden in bibliotheken. We breiden uit naar Olst-Wijhe, want er is veel interesse. Vorig jaar hielpen we in Zwolle 500 tot 700 mensen met de aangifte. En in Kampen ging het om zo’n 200 aangiften’, vertelt Berno.

Aangiftehulp middenin de stad
De Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek stimuleren samen lokale bibliotheken en maatschappelijk dienstverleners om belastingspreekuren te houden. Want bibliotheken zijn laagdrempelig en maatschappelijke organisaties als stichting De Kern staan dichtbij burgers. De spreekuren zijn één van de pijlers uit het samenwerkingsconvenant van de Belastingdienst en de Koninklijke Bibliotheek. Lees daarover meer in het Factsheet Ondersteuning burgers.

‘De Kern had al een succesvol belastingproject dat afliep en we zijn 2 jaar geleden ingegaan op een uitnodiging van de bieb om daar spreekuren te houden. Die samenwerking is voor ons waardevol, want we kunnen mensen nu helpen in de Stadskamer; een prachtige, toegankelijke locatie, middenin Zwolle. De bibliotheek ondersteunt ons met ruimte en faciliteiten en wij hebben de kennis in huis om mensen te helpen bij hun aangifte’, zegt Berno.

Besteed aandacht aan spreiding
Berno: ‘Vorig jaar stonden er op de eerste dag meteen tientallen mensen voor de deur van de bieb, terwijl ze meerdere dagen bij ons terecht konden. Tja, daar hadden ze bij de bibliotheek ook niet op gerekend… Gelukkig konden we het samen prima opvangen. We hebben geleerd dat we bij het uitnodigen aandacht moeten besteden aan de spreiding. En het is belangrijk dat er in de bieb een ontvangstruimte is, waar je mensen goed kunt opvangen.’

Lees het hele artikel op de website van de belastingdienst.