Nieuwsbericht

Sociaal werk en de campagne “Ik zorg”

Chris Bos
30 oktober 2018 | 1 minuut lezen

In de sector Zorg en Welzijn zijn de komende jaren veel extra mensen nodig. Meer mensen “moeten” kiezen voor een loopbaan in Zorg of Welzijn, en daar ook liefst blijven werken. Vandaar de publiekscampagne “Ik zorg”, waarmee de sector samen met het ministerie van VWS vanaf 1 november 2018 heel Nederland informeert over werken in zorg en welzijn.

Dat sociaal werk mee doet met deze campagne was en is noch voor de branche noch voor alle sociaalwerkorganisaties vanzelfsprekend. We voelen ons natuurlijk wat ongemakkelijk bij het logo “Ik zorg”. Sociaal Werk Nederland is tijdens de ontwikkeling ook blijven pleiten voor het motto “Ik zorg dat”, maar dat bleek alleen al gezien de getalsmatige verhoudingen tussen de deelnemende zorg- en welzijnspartijen een brug te ver.

Toch vinden we het als Sociaal Werk Nederland belangrijk om mee te doen. We zullen ook wel moeten: door deze vierjarige campagne trekt ‘werken in de zorg’ straks flink de aandacht. Lokaal en regionaal moet het sociaal werk dus flink aan de bak om het ‘werken in welzijn’ net zo zichtbaar te maken. En laten we wel zijn: ook in onze branche neemt het aantal hardnekkige vacatures toe.

We hopen dan ook dat lidorganisaties aanhaken. Bijgaand vind je het veelkleurige campagnemateriaal. Onze tip: gebruik het creatief. Vul “Ik zorg” bijvoorbeeld aan tot “Ik zorg dat” of “Ik zorg voor sterk sociaal werk”. Succes!

Vanaf 1 november vind je nog meer campagnemateriaal en het laatste nieuws op de speciale campagnewebsite www.ontdekdezorg.nl