Nieuwsbericht

Forum Salaris: Online ontmoetingsplek voor salarisadministrateurs

3 januari 2017 | 2 minuten lezen

De Belastingdienst en UWV zijn een pilot gestart waarin salarisadministrateurs elkaar onderling vragen kunnen stellen en anderen kunnen helpen met hun kennis en ervaring. De Belastingdienst en UWV nemen ook deel aan de beantwoording van de vragen, delen nieuws en geven handreikingen. Verder komen veel gestelde vragen en vaak voorkomende vergissingen in de loonaangifte aan bod.

 

Salarisadministrateurs online in contact met elkaar en met Belastingdienst/UWV

 

Wat te doen als u een betalingskenmerk mist? Uitruil brutoloon in relatie met ruimte WKR? Stagiairs: fictieve of echte dienstbetrekking? Verwerking privégebruik auto in de aangifte loonheffingen?

 

Al meer dan 2000 salarisadministrateurs volgen de berichten van Belastingdienst en UWV én beantwoorden de vragen van vakgenoten op Forum Salaris.

 

Het forum is een pilot van Belastingdienst/UWV en verbindt salarisadministrateurs, biedt toegang tot deskundigen en biedt daarnaast aanvullende informatie toegesneden op het werk. Dit met het doel om samen te komen tot een nog beter ingevulde loonaangifte. Hoe juister de loonaangifte, hoe minder herstelwerk achteraf. En hoe beter de vervolgprocessen zijn bij afnemers van de Polisadministratie. Denk aan pensioenmaatschappijen, gerechtsdeurwaarders en bijvoorbeeld gemeentes.

 

Samenwerking

Het forum is in samenspraak met onder andere Nirpa, VNSa en Arvode/Quoratio tot stand gekomen. Daarbij stonden 2 wensen centraal: dialoog en content. Op het forum kunt u de dialoog aangaan met vakgenoten en met medewerkers van Belastingdienst/UWV over vragen die opkomen in het werk. Tegelijkertijd vindt u er informatie en ondersteuning in de vorm van handreikingen, attentiesignalen, nieuws en informatie over (toekomstige) wetswijzigingen.

 

Forum Salaris is in april 2016 van start gegaan. De leden geven aan werkzaam te zijn als zelfstandig salarisadministrateur, medewerker van een (salaris)administratiekantoor of als medewerkers op de loonadministratie van een werkgever. Gebruikers verzorgen de salarisadministratie voor zowel het MKB als (zeer) grote ondernemingen.

 

Kennis maken

Nieuwsgierig geworden? In enkele stappen kunt u zich kosteloos registeren:

•          Ga naar https://fsa.pleio.nl/

•          Kies voor ‘Registreer’. Vul uw gegevens in en kies een gebruikersnaam en een wachtwoord.

•          Na registratie ontvangt u een bevestigingsmail. Met deze bevestiging hebt u toegang tot het forum.

 

Uw collega’s kunnen zich ook aanmelden. Daarvoor moeten ze zelf een profiel aanmaken.

 

Profielfoto van Marianne Ploeger
7 jaar geleden
Profielfoto van Marianne Ploeger
7 jaar geleden

Wij hebben een vraag, aangaande de uitbetaling van het LoopBaanBudget. Wij verwerken de salarissen zoveel mogelijk digitaal en zo ook de declaraties. De medewerkers kunnen het LBB aanwenden (vrijgesteld) voor b.v. een opleiding en declareren. Vraag is, is het voldoende als de overeenkomst LBB en het het Persoonlijk InzetbaarheidsPlan (PIP) en de factuur worden geupload. Of dient ook het betaalbewijs geupload te worden? Dit vraag ik omdat de bedragen soms aanzienlijk kunnen zijn en de werknemers dit niet altijd hebben.