Nieuwsbericht

Toeslagenservicepunt hoeft toch geen kopie van ID-kaart te bewaren

9 augustus 2012 | 1 minuut lezen

Bij de start van de toeslagenservicepunten stelde de Belastingdienst de eis dat het servicepunt van iedere klant een kopie van zijn ID-bewijs moest bewaren. De LOSR heeft hier met succes bezwaar tegen gemaakt: de eis is nu ingetrokken.

Voor veel bureaus sociaal raadslieden was de eis van de Belastingdienst een belemmering om een toeslagenservicepunt te worden. De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) en verschillende sociaal raadslieden hebben de belastingdienst nog eens gewezen op richtlijnen van het College Bescherming Persoonsgegevens waarin staat dat het bewaren van een kopie van een ID alleen is toegestaan bij een wettelijke verplichting (R+V, nr.29 19-7-2012).

Landelijk dekkend netwerk
De LOSR is blij met het intrekken van de eis en zal leden die zich nog niet hebben aangemeld stimuleren alsnog een toeslagenservicepunt te worden. Dat is belangrijk om juist voor de meest kwetsbare burgers te komen tot een landelijk dekkend netwerk van hulp bij toeslagen. Bovendien kunnen sociaal raadslieden zich hiermee sterk onderscheiden van andere advies- en informatiediensten als het Juridisch Loket en de Wmo-loketten.
Inmiddels hebben al 27 SRW-organisaties zich aangemeld, waaronder die in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, Den Haag, Arnhem, Eindhoven, Zeist, Schiedam, Den Bosch en Wijk bij Duurstede. Voor meer informatie over de toeslagenservicepunten kunt u contact opnemen met Leo Maas van de Belastingdienst Toeslagen (06-1808786 of le.maas@belastingdienst.nl) of met Ernst Radius van de MOgroep (06-22073506 of radius@Mogroep.nl).

Lid worden