Nieuwsbericht

Extra steun vanuit Tijdelijk Noodfonds Energie

8 februari 2023 | 2 minuten lezen

Om te voorkomen dat huishoudens in financiële problemen komen door de gestegen energieprijzen, hebben grote energieleveranciers en enkele maatschappelijke organisaties het Tijdelijk Noodfonds Energie in het leven geroepen. De Rijksoverheid ondersteunt dit noodfonds met een subsidie van maximaal 50 miljoen euro. Het Tijdelijk Noodfonds Energie biedt ondersteuning aan huishoudens met een inkomen tot 200 procent van het sociaal minimum én een hoge energierekening. Zij kunnen nu een beroep doen op het noodfonds voor hun energierekening van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Sociaal werkers kunnen inwoners op het noodfonds attenderen en eventueel helpen bij de aanvraag.

Financiële ondersteuning vanuit het Tijdelijk Noodfonds Energie is een aanvulling op bestaande voorzieningen zoals de energietoeslag, het prijsplafond en de lokale noodfondsen die inmiddels al in meer dan een kwart van de gemeenten zijn opgezet. Steun uit het noodfonds staat ook los van eventuele aanvragen voor individuele bijzondere bijstand.

Wie komen voor ondersteuning in aanmerking?
Huishoudens met een bruto-inkomen tot maximaal 200 procent van het sociaal minimum (een bruto-inkomen per maand lager dan 2.980 euro voor alleenstaanden of 3.794 euro voor samenwonenden, inclusief 8 procent vakantiegeld) kunnen steun krijgen uit het Tijdelijk Noodfonds Energie. Deze huishoudens hebben een eigen contract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier. De energierekening is, afhankelijk van het inkomen, hoger dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen. Het noodfonds betaalt het deel van de maandelijkse energierekening dat méér is dan 10 tot 13 procent van het gezamenlijk bruto-inkomen van dat huishouden, in de periode van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Digitaal aanvragen
Aanvragen voor het noodfonds kunnen alleen online worden gedaan. Inwoners die in aanmerking komen voor ondersteuning kunnen het proces voor hun aanvraag zelfstandig digitaal doorlopen. Via DigiD worden inkomensgegevens opgehaald bij de Belastingdienst en uitkeringsinstanties voor alle leden van het huishouden. Huishoudens geven zelf de termijnbedragen van hun energierekening door. Voor mensen die hulp nodig hebben bij het aanvragen, is telefonische hulp beschikbaar via tel. (0800) 0550.

Let op: door het verschil in energierekeningen vanwege het prijsplafond dat is ingegaan op 1 januari 2023, moeten inwoners twee aanvragen indienen: een aanvraag over de eerste drie maanden en een aanvraag over de laatste drie maanden.

Doe de Noodfondscheck
Op de website Tijdelijk Noodfonds Energie kun je de ‘noodfondscheck’ doen. Deze rekenhulp dient als een zogenoemde ‘pre-kwalificatie’ voor het noodfonds. Wie inkomensgegevens en het bedrag van de energienota invult, ziet of iemand mogelijk wel of niet in aanmerking komt voor steun. In beide gevallen mag iemand alsnog een formele aanvraag doen, maar huishoudens met een te hoog inkomen of een te lage energienota volgen waarschijnlijk het advies om de aanvraag niet te doen. Omdat het Tijdelijk Noodfonds Energie door private partijen is opgericht, kunnen huishoudens geen bezwaar maken of beroep aantekenen tegen een eventuele afwijzing.

Kijk voor meer informatie en andere vormen van ondersteuning en besparing ook op de Geldfit-website.