Nieuwsbericht

André Moerman: 'Regel dan een noodknop voor burgers!'

14 juli 2021 | 2 minuten lezen

Een "onacceptabele uitkomst" en "niet conform de wet", noemt demissionair staatssecretaris Alexandra van Huffelen de gevolgen van schuldenbeleid van de Belastingdienst in een Kamerbrief. Door dit beleid zijn financieel kwetsbare burgers onder het bestaansminimum terecht gekomen, bleek uit eerdere berichtgeving van de NOS.

Nu blijkt dat het mogelijk om duizenden tot tienduizenden burgers gaat.

Die gaan gecompenseerd worden, belooft Van Huffelen. Maar "een structurele oplossing stuit op de korte termijn helaas op knelpunten." Die knelpunten zijn ontoereikende computersystemen en een tekort aan mensen bij de Belastingdienst. Het probleem zal daardoor niet voor 2023 opgelost worden.

En dus is de kans groot dat er volgend jaar opnieuw mensen in de financiële problemen komen door het schuldenbeleid van de Belastingdienst. "Dit is om moedeloos van te worden", zegt André Moerman van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden. Hij bracht dit probleem samen met de Nationale Ombudsman onder de aandacht.

"Het denken is nu pas begonnen. Deze wet is van 2017 en pas in 2023 op zijn vroegst wordt er aan voldaan", zegt Moerman. "Het schrijnende is dat zo een belangrijke oorzaak van schulden blijft bestaan."

Regel dan een noodstopknop!
André Moerman, voorzitter signaleringscommissie LOSR (Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden) hierover op radio 1: '  verwijtbaar is dat de Belastingdienst nu stelt dat het niet mogelijk is om de wet die op 1 januari 2021 is ingegaan goed uit te voeren, en dat het tot minstens 2023 zal duren voor het systeem dat wel op orde heeft.' Moerman: 'Ze weten al sinds 2017 dat op 1 januari 2021 deze wet in zou gaan. De bedoeling van de wet is, dat de Belastingdienst zelf vooraf berekent wat iemand bestaansminimum is en dan pas, verantwoord, gaat terugvorderen. Nu gaat dat mis: voor duizenden mensen kan de belastingdienst dat nog niet doen. En blijven ze dus vorderingen inhouden zonder de bestaansminimumcheck. Mensen moeten nu zelf aangeven aan de Belastingdienst dat ze daaronder zitten. Maar dat kunnen deze mensen meestal niet.' Het onbreekt aan doenvermogen, ze schamen zich. En zo ontstaan er huurachterstanden, stress en grote persoonlijke problemen en maatschappelijk kosten.

Moerman: 'De Belastingdient moet naar mijn mening nu echt snel iets extra's doen: bedenk een noodstopknop; een landelijk telefoonnummer. Communiceer dat in meer talen, zorg dat je deze mensen bereikt met de boodschap dat als er toeslagen worden ingehouden en je raakt in de problemen: trek dan aan deze noodstopbel.' de LOSR zal ook per brief reageren op deze kamerbrief. Sociaal Werk Nederland en de LOSR hebben hierover doorlopend werkoverleggen met de Belastingdienst. 

Het hele gesprek op radio 1 vind je hier: in gesprek met Mr. Moerman op radio 1 (1:41:02 - 1:46:09).
Eerdere berichtgeving over de Beslagvrije voet en de problemen van de belastingdienst vind je hier.
De meest recente brief van Van Huffelen aan de kamer staat hier.