Nieuwsbericht

Waarom sociaal werkers cruciaal zijn in lokale netwerken voor schuldproblematiek

13 juli 2021 | 2 minuten lezen

Bron: Zorg + Welzijn

Zeggen wat er gezegd moet worden vergt moed, zeker in de wereld van armoede en schulden. Stichting de Moedige Dialoog nodigt uit om dat toch te doen, in publiek-private netwerken. ‘Dwars door alle sectoren heen, voor en ook door mensen met geldzorgen’, zegt bestuurder Jacqueline Beekman. Sociaal werkers kunnen daarbij een cruciale rol spelen. In zo’n setting kan de sociaal werker zijn expertise goed voor het voetlicht brengen. ‘Sociaal werkers hebben zo veel kennis. Ik noemde al de kennis van het echte leven, dat is van onschatbare waarde.'

Vijf jaar geleden startten de Rabobank en Sociaal Werk Nederland dit programma, onder de noemer Moedige Mensen. Sinds 2019 heet het Moedige Dialoog en functioneert het als een zelfstandige stichting. ‘We doen in Nederland heel veel op het gebied van armoede en schulden. Dat levert wel degelijk wat op, alleen zou het sneller en minder versnipperd kunnen.’

Dwars door de sectoren heen
(..) 
 De Moedige Dialoog helpt dat te doorbreken. De stichting bestaat uit lokale en regionale netwerken waarin bedrijven, overheden, onderwijs en maatschappelijke organisaties gelijkwaardig samenwerken. Beekman vraagt sociaal werkers die daar feeling voor hebben rond te kijken: is er in jouw werkgebied al een Moedige Dialoog? Heb jij de ondernemersgeest om dat netwerk te verkennen en ontwikkelen? 

Het gaat daarbij om ‘Publiek-private samenwerking dus, dwars door alle sectoren heen, voor en ook door mensen met geldzorgen,’ zegt Beekman. ‘De twintig netwerken hebben allemaal hun eigen ambitieagenda. Het ene netwerk focust bijvoorbeeld op financiële zelfredzaamheid onder jongeren. Het andere op werkende armen, bijvoorbeeld door werkgevers en werknemers te helpen om het gesprek over geldzorgen aan te gaan.’

Niet klagen
In de netwerken is de inbreng van sociale professionals heel waardevol. Sociaal werkers die hun rol goed pakken, zijn volgens Beekman sociaal werkers die een krachtig en positief verhaal weten te vertellen. ‘Hen hoor ik niet praten over de bezuinigingen van de afgelopen decennia. Zij klagen niet over het opbouwwerk dat tot de grond toe afgebroken is.’

‘Natuurlijk, ze noemen het wel dat er vroeger meer tijd was om een band op te bouwen met de mensen in kwetsbare wijken. En hoe belangrijk dat is. Maar ze realiseren zich dat ze met die boodschap niet overtuigen.’ Zij weten volgens Beekman de gesprekspartner uit bedrijfsleven en bankwezen te raken met de verhalen van nu. Verhalen over hun contacten in de wijk, over het echte leven daar.

Beekman vindt het sociaal werk een flink onderschatte partij in deze schakel van schuldenaanpak en -preventie: ‘Het is net als met Apple, dat je als koper denkt dat je met de nieuwste Iphone de wereld een stukje beter maakt. Alleen doen sociaal werkers dat écht.’
Het hele artikel lees je op de website van Zorg + Welzijn.